«عقل سرخ» در آنکارا

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۴۵
«عقل سرخ» در آنکارا

رساله «عقل سرخ» شهاب‌الدین سهروردی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا به زبان ترکی استانبولی منتشر شد. به گزارش مهر و به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رساله «عقل سرخ» شهاب‌الدین سهروردی به همت انجمن ایران‌شناسی ترکیه و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا توسط کاآن دیلک، دانش‌آموخته زبان فارسی در ایران و رییس انجمن ایران‌شناسی ترکیه به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد. شخصیت برجسته و کم‌نظیر شیخ شهاب‌الدین یحیی بن سهروردی، حکیم متاله و ملقب به «شیخ اشراق»، موسس دومین نظام فلسفه اسلامی به نام «حکمه الاشراق» از چهره‌های ممتاز قرن ششم هجری است که به حکمت، فلسفه و عرفان جان تازه‌یی بخشیده است. رساله عقل سرخ اثر عارف و فیلسوف شناخته شده قرن ششم شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی

(587-۵۴۵ هجری و ۱۱90-۱۱50 میلادی)، یک نمونه از روایت عرفانی فلسفی است که در ادبیات‌های مختلف پس از اسلام نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نگارنده در این کتاب آورده است: سهروردی از آغاز تقدیر انسان با قدم گذاشتن به این جهان بحث می‌کرد. او همیشه در مورد یک دیار غیابی صحبت می‌کرد. عقل سرخ داستانی است که منعکس‌کننده این افکار است.

عقل سرخ همانند حی ابن یقظان و غربت غریبه ابن‌سینا حکایت تاریخی پیدایش است. سهروردی در عقل سرخ، جایی که ابن‌سینا تصور می‌کرد این پیدایش به پایان رساله «عقل سرخ» در قطع رقعی در قالب ۶۴ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات ایرانیان وابسته به انجمن ایران‌شناسی ترکیه ترجمه و منتشر شده است. ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران تا ۳۰ آبان ۱۳۹۶ در خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

 

ارسال نظر