نفت در مسیر جاودانگی

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۴۰
نفت در مسیر جاودانگی

گروه گوناگون   

سال 2016 به‌طور شگفت‌ا‌‌نگیزی سالی خوب برای صنعت خودرو بود. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، دو عامل یعنی کاهش مالیات بر خرید و سپس انتظارات مبنی‌ بر ملغی شدن این مشوق موجب افزایش فروش خودرو در سال 2016 شد. این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان اوپک، تعداد اتومبیل‌های سواری در جهان تا سال 2040 رشد چشمگیری خواهد داشت. طبق آمار اعلام شده، در سال 2016 حدود 1.1میلیارد خودرو به فروش رسید. طبق نظر کارشناسان، این رشد فروش خودرو به دلیل افزایش تقاضا در آسیا اعلام شده است. این پیش‌بینی افزایش تولید و فروش خودرو نشان‌دهنده رشد مصرف سوخت در سال‌های آینده خواهد بود. با این‌ حال تلاش می‌شود که تقاضاهای مربوط به مصرف سوخت کنترل شود. آن‌طور که آمار منتشر شده از سوی اوپک نشان می‌دهد که میزان تقاضای سوخت جهانی در سال 2016 حدود 24.4میلیون بشکه در روز بوده است. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، در نیمه نخست سال 2016 شرکت‌های خودروسازی جهان رکورد فروش را شکستند و فروش خودرو افزایشی 9/ 3درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2020 با توجه به افزایش تقاضی خرید خودرو در جهان این مصرف به 26.1میلیون بشکه در روز برسد. گفته شده که تا سال 2020 نزدیک به 1213میلیون خودرو سواری در جهان تولید و به فروش برسد. به گفته کارشناسان در کشورهای توسعه‌یافته تقاضا برای خودروهای صفر سال‌هاست که ثابت مانده و همگام با جمعیت، توسعه کسب‌و‌کارها و عواملی دیگر از این دست، رشد یا کاهش می‌یابد. این در حالی است که در بازارهای نوظهوری همچون چین و هندوستان مالکیت شخصی خودرو هنوز پدیده‌یی نسبتا جدید محسوب می‌شود. تحلیلگران این صنعت بر این باورند که حداقل تا یک دهه آینده در بازارهای نوظهور از اهمیت مالکیت خودروهای شخصی کاسته نخواهد شد. همان‌طور که گفته شد، تلاش‌ها بر این است که با افزایش خودروهای مصرف سوخت کنترل شده و تا حد ممکن کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2025 فروش خودروهای سواری در جهان به 1407 میلیون دستگاه برسد و در سال 2030 تا 1615 میلیون خودرو افزایش یابد. این در حالی است که طبق پیش‌بینی اوپک در سال 2025 و 2030، رشد تقاضای جهانی مصرف سوخت متوقف شده و در مرز 27میلیون بشکه در روز باقی بماند. جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو دهه آینده فروش خودروهای الکتریکی از خودروهایی با سوخت فسیلی سبقت خواهد گرفت و انقلابی در صنعت خودرو جهان به وجود می‌آید. همچنین پیش‌بینی شده که پذیرش خودروهای بدون آلایندگی، بسیار سریع‌تر از برآوردهای قبلی صورت خواهد گرفت، زیرا هزینه تولید این نوع خودروها به سرعت در حال کاهش است. به نظر می‌رسد این موضوع از جمله عوامل کنترل‌کننده افزایش مصرف جهانی سوخت باشد.

آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، پیش‌بینی شده که رشد فروش خودروهای سواری و کاهش تقاضای جهانی سوخت، تا سال 2040 نیز به همین حرکت خود ادامه دهند. طبق پیش‌بینی سازمان اوپک، در سال 2035 فروش خودروهای سواری در جهان تا 1826میلیون خودرو افزایش خواهد یافت که در سال 2040 از مرز 2میلیارد خودرو می‌گذرد. این آمار در حالی ارائه شده که پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش تقاضای جهانی سوخت است. طبق این گزارش، پیش‌بینی شده که در سال 2035، تقاضای مصرف سوخت به 26.6 میلیون بشکه در روز برسد. همین‌طور گفته شده که در سال 2040 نیز مصرف جهانی سوخت، شاهد کاهش تقاضای بیشتری بوده و به 26.4میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با توجه به نیاز جهانی برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها هرچند که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی امیدوار‌کننده باشد اما گفته شده که تغییر جهت جهانی به سمت خودروهای برقی، انقلابی در صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد و به دلیل کاهش تقاضا برای بنزین به تولیدکنندگان نفت خسارت وارد می‌کند. این مساله همچنین تولیدکنندگان موتورهای بنزینی را که محصولاتشان مناسب خودروهای برقی نیست، به دردسر خواهد انداخت.

 

 

ارسال نظر