خسارتِ گرم

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۹۵
خسارتِ گرم

گروه گوناگون|

 در سال‌های گذشته خبرهای متعددی حاکی از رویدادهای آب‌وهوایی شدید به گوش می‌رسد. از رکورد بیشترین سرعت باد، بالاترین درجه حرارت، بیشترین میزان بارش‌های سیل‌آسا تا سنگین‌ترین دانه‌های تگرگ همگی اخباری است که شاید پیش از این در هیچ‌ کجای جهان شنیده نشده بود. از طرفی افزایش آلودگی و گرمایش جهان نیز نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است. پیش از این گفته شده بود که با گرم شدن زمین، آب و هوا نوسان‌های غیرقابل‌ پیش‌بینی خواهند داشت؛ به‌ حدی که حتی ویروس‌ها هم نمی‌توانند با شرایط پر نوسان خود را تطبیق دهند.

تازه‌ترین گزارش هفته‌نامه پزشکی لنست نشان می‌دهد، شمار حوادث مرگباری که مربوط به تغییرات آب‌وهوایی هستند، سال ‌به ‌سال درحال افزایش است. آن طور که این آمار نشان داده از سال 2007تا 2016 تعداد حادثه‌های شدید آب‌وهوایی از سال 2000 تاکنون حدود 46درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش‌های به دست آمده تا چند سال گذشته، اقتصاددان‌ها تصور نمی‌کردند که نوسان‌های آب‌وهوایی تاثیری منفی بر فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد؛ چراکه تغییرات فصلی همواره در استخدام‌ها یا نوسان‌ در خرید، مساله‌یی طبیعی در اقتصاد به‌ شمار می‌رفت. طبق تازه‌ترین تحقیقات اقتصادی، رویدادهای شدید آب‌وهوایی قطعا بر آمارهای اقتصاد کلان‌ تاثیرگذار هستند. آن طور که پیش از این در گزارش‌ها گفته شده به طور کلی توفان و سیل از مهم‌ترین حوادث طبیعی به ‌شمار می‌روند که آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد می‌کنند به عنوان مثال خسارت توفان کاترینا در سال 2005 حدود 108میلیارد دلار برآورد شد.

طبق آماری که در لنست منتشر شده از سال 1990 تاکنون شمار حوادث طبیعی که ناشی از گرمایش و آلودگی بوده، روندی صعودی را آغاز کرده است. براساس گزارش‌های منتشر شده در سال 1997 قوی‌ترین رخداد ال‌نینو روی داد. در این سال این رخداد که ناشی از رها شدن انرژی انباشته شده در حوزه اقیانوسی جهان بود، شکست بزرگی برای اقتصادهای درحال توسعه بود. تا سال 2006 خسارت‌های وارد شده به اقتصاد جهانی بر اثر حوادث طبیعی بین 60 میلیارد تا 144میلیارد دلار در نوسان بود. در سال 2006 تعداد حوادث طبیعی مرگبار که خسارت بسیاری به اقتصاد جهانی وارد کرد حدود 606 مورد اعلام شد. پس از آن شمار این رویدادهای طبیعی رو به افزایش رفته و در سال 2010 به 625 مورد رسید. هر چند که به نظر می‌رسد بسیاری از رویدادهای شدید مانند توفان‌های دریایی، باران‌های سیل‌آسا و انقراض ناگهانی گونه‌های حیات وحش بدون هشدار قبلی رخ می‌دهند اما با توجه به افزایش این حوادث طبیعی، تلاش‌های بسیاری برای پیش‌بینی این رویدادها با استفاده از الگوهای کلیدی پیش از وقوع رویدادهای شدید صورت گرفت. به نظر می‌رسد، نتیجه این تلاش‌ها منجر به کاهش خسارت‌ها با توجه به افزایش رویدادهای آب‌وهوایی شده باشد؛ چراکه طبق آمار در سال 2004 با 424مورد حادثه طبیعی، خسارتی معادل 144میلیارد دلار به اقتصاد جهانی وارد شد. این هزینه در سال 2010 با 625 مورد حادثه حدود 115میلیارد دلار بود. هر چند ممکن است این رویدادهای شدید آب‌وهوایی در مکان‌هایی مانند اقیانوس‌ها رخ داده باشد که تلفات انسانی چندانی به بار نیاورد. در سال 2012 شمار حوادث طبیعی به 719مورد رسید که این رویدادها بیش از 161میلیارد دلار هزینه برای اقتصاد جهانی ایجاد کرد. در این سال دانشمندان اعلام کردند که ذوب شدن یخ و برف قطب شمال با وخیم‌تر شدن موج گرما در تابستان و بارش‌های نامنظم در اروپا، امریکا و مناطق دیگر در ارتباط بوده و نشان‌دهنده مقیاس تهدید ناشی از گرمایش جهانی است. در سال 2014 تعداد رویدادهای شدید آب‌وهوایی 726مورد اعلام شد که در سال 2016 تا حدود 800 مورد افزایش یافت. در سال 2016 خسارات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی که به اقتصاد جهانی وارد شد حدود 130میلیارد دلار بود.

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد، پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی علاوه بر تاثیرات مخرب بر محیط‌زیست، نقشی منفی بر اقتصاد جهانی داشته و پیش‌بینی می‌شود با تداوم این موضوع، یک بحران اقتصادی پیش رو باشد. این بررسی‌ها حاکی از تاثیر بسیار شدید موضوع تغییرات اقلیمی بر اقتصاد جهانی بوده و با توجه به روند فعلی تغییرات آب و هوایی انتظار می‌رود که یک بحران اقتصادی و مالی برای سال 2023میلادی مشابه بحران اقتصادی 2007 ایجاد شود.

 

 

ارسال نظر