13 آبان پرحادثه

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۳۵
13 آبان پرحادثه

سیزدهم آبان روز پرحادثه‌یی است. 13 آبان 1343 امام خمینی (ره) شبانه در خانه مسکونی خود در قم بازداشت و پس از انتقال به فرودگاه مهرآباد تهران به ترکیه تبعید شد.

چهارده سال بعد درست در همین روز یعنی سیزدهم آبان 1357 و در بحبوحه انقلاب تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان که در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند، به وسیله نیروهای نظامی رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شدند، به دنبال این رخداد وزیر علوم استعفا کرد و بازار تهران تعطیل شد.

یک سال بعد در چنین روزی و در حالی که انقلاب به ثمر نشسته بود، ساختمان سفارت امریکا در تهران در سالروز شهادت دانش‌آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران به تسخیر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درآمد. بعدها این رخداد به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شد.

ساعت 10 صبح آن روز، ناگهان گروهی چهارصد نفره در حالی که در خیابان طالقانی راهپیمایی می‌کردند، به سمت سفارت امریکا رفتند. جوانان با شور و حرارت از در و دیوار سفارت بالا رفتند و به درون محوطه سفارت پریدند.

در حالی که باران نیز شروع به باریدن کرده بود، خبری روی تلکس خبرگزاری‌ها رفت که شاید هنوز کسی نمی‌دانست آثار این اتفاق و این خبر تا سال‌ها بر زندگی مردم ایران سایه می‌افکند: «سفارت امریکا در تهران اشغال شد. » این اشغال 444روز به طول انجامید و تاثیر زیادی بر مناسبات ایران و امریکا و دیگر کشورهای جهان گذاشت. دولت موقت پس از اشغال سفارت امریکا استعفا کرد.

 

 

ارسال نظر