تخریبِ یادگار قاجاری

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۵۷
تخریبِ یادگار قاجاری

یکی از اصلی‌ترین روایتگران دوران تاریخی در ایران، خانه‌های مسکونی است که علاوه بر ارزش تاریخی، بازگوکننده هویت ملی کشور و سبک زندگی مردم در دوره‌های مختلف است. با بررسی این خانه‌های ارزشمند می‌توان به سیر تحول معماری ایرانی نیز پی برد. طبق یافته‌های تاریخی از دوره سلطنت قاجار، بناهای بسیاری در کشورمان باقی مانده که بخش گسترده‌یی از این بناها شامل منازل مسکونی اشرافی دوران قاجار می‌شود.

معماری قاجار با افزایش برقراری روابط بین‌المللی ایران با خارج از کشور، ورود اجناس و محصولات کشورهای اروپایی به ایران و حضور بیشتر توریست‌های خارجی در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران به معماری اروپایی گرایش یافته و فرهنگ غربی بیش از پیش در نوع زندگی ایرانی‌های عصر قاجار به چشم می‌خورد.

یکی از این خانه‌های قاجاری، خانه عفیف‌الدوله است که از زنان ثروتمند و اشراف دوره قاجار بوده و قبل از مرگ، خانه خود را وقف کرده، اما این خانه بعد از درگذشت مالک‌اش به نظر می‌رسد با دردسرهایی روبه‌رو شده است. پیش از این گفته شده بود که سردر این خانه ارزشمند، توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی تهران مرمت شده است. این در حالی است که دیروز، خبرها حاکی از تخریب بخشی از این خانه بود. به گزارش ایسنا، بهزاد یعقوبی نماینده اداره اوقاف در بازار تهران در این زمینه توضیح می‌دهد: بخشی از خانه‌ قاجاری عفیف‌الدوله بعد از مرمت و بهسازی سردر بنا توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی تهران تخریب شده است. او با بیان اینکه این بنا، یک موقوفه متصرفه است که هرچند در فهرست آثارملی به ثبت نرسیده، اما جزو بناهای واجد ارزش در بافت تاریخی تهران است، ادامه می‌دهد: هرچند این بنا جزو اموال موقوفه بخش غرب تهران است، اما رییس این اداره از چنین اقدامی هیچ اطلاعی نداشت و قرار شد در نخستین فرصت با نامه‌نگاری با میراث فرهنگی تهران این اتفاق را پیگیری کند. او با اشاره به مرمت سردر بنا توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی در سال گذشته ادامه می‌دهد: اوقاف از این عمل استقبال کرد، حتی اعلام کردیم در صورتی که در هزینه‌کرد اعتبار با مشکل بودجه مواجه شدند، می‌توان از محل اجرای «حفظ عین موقوفه» اعتبار را هزینه کرد. یعقوبی با اشاره به تخریب بخش‌هایی از بنا در طول دو، سه سال گذشته نیز بیان می‌کند: در حال حاضر دیوار بیرونی ریخته است، اما دیوار پشتی و طاق بنا باقی مانده است، اما قطعا اداره اوقاف تهران هرچه سریع‌تر این تخریب را پیگیری می‌کند.

 

 

ارسال نظر