اوضاع نابسامان روستاهای اردبیل

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۶۱
اوضاع نابسامان روستاهای اردبیل

در روزهای پایانی سال گذشته، مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل از بازسازی روستاهای دارای بافت باارزش استان خبر داد.

فرهاد سبحانی در این باره گفته بود که برخی روستاها ساختار قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و برخوردار از معماری منحصربه‌فرد تاریخی هستند. گفته شده بود که نزدیک به ۱۵ روستا در اردبیل برخوردار از چنین ویژگی هستند که برای حفاظت از بافت تاریخی آنها بنیاد مسکن عملیات بازسازی را انجام می‌دهد.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن در واقع هدف از رسیدگی به معماری این روستاها حفاظت از بافت‌های تاریخی روستایی بوده و برنامه‌ریزی شده که حتی در مصالح استفاده شده جهت بازسازی نیز مصالح مشابه بافت تاریخی به کار گرفته شود. این گزارش‌ها از دقت برای حفظ بافت قدیمی روستاهای اردبیل در حالی است که دیروز معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمنطبق با بافت تاریخی روستاهای این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، قادر تقی‌زاده اعلام کرد: جلسات متعددی درباره وضعیت بافت سنتی روستاها با حضور دستگاه‌های متولی تشکیل شده و برخی مصادیق ساخت‌وساز غیرمجاز شناسایی شده است.

او با بیان اینکه اخیرا وضعیت روستای نمونه گردشگری «کزج» در کمیته روستاهای هدف گردشگری بررسی شد و عدم انطباق برخی ساخت‌وسازها با بافت سنتی روستا محرز شده است، افزود: بافت سنتی روستاها منطبق بر طرح هادی است و هر جا ساخت و‌ سازی مغایر و غیرمنطبق با بافت سنتی باشد، نیازمند برخورد جدی است. او تاکید کرد: مقرر شده دهیاری‌ها از ساخت‌وسازهای خارج از بافت سنتی شکایت کرده و در کمیسیون ماده 99 مسکن روستایی نسبت به بررسی و حتی تخریب ساخت و ساز غیرمجاز اقدام شود. به گفته تقی‌زاده برای ممانعت از ساخت و سازهای غیرمنطبق با بافت سنتی کارگاه آموزشی با حضور دهیاران، بخشداران، نمایندگان جوامع بومی محلی و کارشناسان مرتبط با حوزه روستایی تشکیل می‌شود و در این کارگاه آیین‌نامه‌ها و مقررات مورد بررسی قرار گرفته و اطلاع‌رسانی گسترده به گروه‌های مربوط، انجام می‌شود.

 

ارسال نظر