تاریخ کره در دستان ایران

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۱۵
تاریخ کره در دستان ایران

اواخر سال گذشته بود که مدیرکل موزه ملی ایران خبر داد: آثار تمدن باستانی کره‌جنوبی برای نخستین ‌بار به موزه ملی ایران می‌آید. به گفته او مجموعه انتخابی شامل بیش از یکصد اثر ازجمله اشیای زرین، سیمین، ظروف و پیکره‌های سفالین و زینت‌آلات و دیگر آثار سلسله «سیله» است که شماری از آنها متاثر از آثار فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن ایران ازجمله دوره ساسانی هستند. در اسفند 95 جبرئیل نوکنده گفته بود که نمایشگاه آثار سلسله سیله در شهریور ماه سال آینده در موزه ملی ایران افتتاح می‌شود.

 اکنون با اندکی تاخیر، دیروز اعلام شد که «سیلا و پارس: خاطره مشترک» با بیش از ۱۴۰شیء تاریخی و نفیس از کره‌جنوبی کمتر از یک هفته دیگر در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آید. به گزارش ایسنا بعد از نمایش«منشور کورش» در ایران و حضور چند ماهه «پنه‌لوپه»ها از ایتالیا در موزه ملی ایران همچنین نمایش ۱۰۳ اثر نفیس موزه تاریخ ارمنستان در این موزه، راه برای حضور چهارمین مجموعه تاریخی خارجی هموار شده و این ‌بار کره‌جنوبی آثار تاریخی که از کاوش در شهر جهانی «کیان‌جو» به دست آمده را تا چند روز دیگر در موزه مادر ایران نمایش می‌دهد. «سیلا و پارس: یک خاطره مشترک» عنوان نمایشگاهی است که کره‌جنوبی قرار است به مدت ۴۱روز در موزه ملی ایران بر پا کند.

سلسله سیله(سیلا) همزمان با اواخر حکومت اشکانی‌ها در کره شکل گرفت و حدود هزار سال تداوم داشت. موزه ملی گیونگ‌جو دارای مجموعه‌های ارزشمندی از این تمدن باستانی است که عمدتا از کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌اند. نوکنده با اشاره به وجود مجسمه‌های سنگی در تدفین‌های به دست آمده در کاوش‌ها از کشور کره بیان می‌کند: برخی پژوهشگران کره‌یی حتی این مجسمه‌ها را «مجسمه‌های پارس» می‌نامند از سوی دیگر در تدفین‌ها علاوه بر کشور کره در ژاپن نیز اشیایی به دست آمده که آنها را شیشه‌های چکشی دوره ساسانی می‌نامیم. به گونه‌یی که فکر می‌کنیم این آثار روز گذشته از گیلان به دست آمده‌اند، آنها را می‌توانیم به راحتی تشخیص دهیم. گفته شده که این نمایشگاه قرار است فقط آثار تاریخی کره‌جنوبی از یک دوره تاریخی خاص را نمایش دهد و در سال‌های آینده ایران تعهد خود برای برگزاری نمایشگاهی در کره را عملیاتی می‌کند.

 

ارسال نظر