جست‌وجوگر سفید

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۴۵
جست‌وجوگر سفید

گروه گوناگون   در ماه‌هایی که گذشت، خبرها حاکی از شکایت بیش از 60کارمند زن در شرکت گوگل بود. طبق گزارش‌ها این زنان به دلیل آنچه تبعیض جنسیتی می‌دانستند از شرکت گوگل شکایت کردند. گفته شده که این نخستین‌بار نیست که شرکت گوگل به تبعیض جنسیتی علیه کارمندانش متهم شده است. در ماه ژانویه نیز وزارت کار امریکا گوگل را متهم کرد که از حسابرسی دولتی فرار کرده و از دادن اطلاعات ریزپرداختی به کارمندان خود طفره می‌رود و میان پرداخت‌های خود به زنان و مردان شاغل در این کمپانی تبعیض قائل می‌شود. این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که اغلب کمپانی‌های بزرگ آی‌تی به مردسالاری در فضای کاری خود متهم شده‌اند.

آن‌طور که تازه‌ترین آمار منتشر شده نیز نشان می‌دهد، در میان تکنیسین‌های شرکت گوگل تنها حدود 20درصد سهم زنان است. این درحالی است که در میان افراد غیرتکنیسین در این شرکت نیز کمتر از 50درصد اعلام شد. این درحالی است که در ماه‌های گذشته نیز یکی از مهندسان شرکت گوگل با انتشار یادداشتی در شبکه داخلی شرکت ادعا کرده بود که زن‌ها به دلیل «تفاوت‌های بیولوژیکی» حضور «کمرنگی» در دنیای فناوری دارند و همین موضوع «حضور نامساوی زنان و مردان در دنیای فناوری و مناصب اصلی را توجیه می‌کند. »

به نظر می‌رسد، تبعیض‌های شرکت گوگل تنها به زنان و مردان مربوط نمی‌شود. طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده، تفاوت‌های نژادی نیز در میان کارکنان این غول فناوری بسیار قابل‌توجه است. هرچند که پیش از این برنامه‌های بسیاری ارائه شده بود تا تنوع نژادی در میان کارکنان گوگل افزایش یابد اما آمارها نشان می‌دهد که همچنان 53 درصد از تکنیسین‌های گوگل را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. این آمار در میان کارکنان غیرمتخصص در این شرکت، 61 درصد اعلام شد. این در حالی است که یک مهندس ارشد گوگل به دلیل یادداشتی در مورد ژن یا نژاد برتر سفید در مجموعه این شرکت اخراج شد.

طبق این گزارش پس از سفیدپوستان، آسیایی‌ها بیشترین سهم را در میان کارکنان گوگل دارند. آن‌طور که این آمار نشان‌ می‌دهد، در میان تکنیسین‌های گوگل حدود 39درصد از آنها را نیروهای کار آسیایی تشکیل می‌دهند. این آمار در میان کارکنان غیرتکنیسین نیز بیش از 20درصد اعلام شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد که جمعیت اصلی کارکنان این شرکت را سفیدپوستان و آسیایی‌ها تشکیل می‌دهند؛ چرا که طبق آمار منتشر شده، دورگه‌ها، اسپانیایی‌ها، سیاهپوستان و سایر نژادها سهم بسیار ناچیزی را در میان کارکنان گوگل به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار، سهم دورگه‌ها و اسپانیایی‌ها در میان تکنیسین‌های شرکت گوگل، تنها حدود 3درصد اعلام شده است. این آمار در میان کارکنان غیرتکنیسین به 5درصد می‌رسد. این در حالی است که تنها یک‌درصد از جمعیت کارمندان تکنیسین گوگل را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند که این آمار در میان افراد غیرتکنیسین سیاهپوست به 5 درصد می‌رسد.

آمار منتشر شده از تنوع کارکنان گوگل، حکایت از تبعیض جنسیتی و نژادی گسترده‌یی در این شرکت دارد. پیش از این نیز بر اساس گفته‌های مخالفان شرکت و همچنین ارزیابی گوگل در سال‌های گذشته بسیاری از کارکنان مرد و سفیدپوست یا آسیایی هستند. این تبعیض نژادی در حالی است که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که گوگل پس از دریافت انتقادات زیاد در مورد استراتژی رفتار سازمانی خود با استخدام مدیر سابق اینتل قصد دارد استراتژی تنوع نژادی را در محیط کار خود پیاده‌سازی کند.

 

 

ارسال نظر