امام خمینی: ارتش به مردم بپیوندد

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۶۷
امام خمینی: ارتش به مردم بپیوندد

«اینطور نیست که ملت ما با ارتش مخالف باشد؛ با صاحب‏منصب‌ها، با درجه‏دارها، با افسرها. اینها همه برادرهاى ما هستند. ما مخالف با اینها نیستیم، ما با خونخواری‌ها مخالفیم. قواى انتظامى باید باشد و ما آنها را با آغوش باز، برادرانه آنها را مى‏بوسیم... ملت شما را مى‏خواهد، شما هم ملت را مى‏خواهید. شما ارتش شاه نیستید، شما ارتش ملت هستید. این دروغ است که مى‏گویند ارتش شاه! شاه چکاره است که ارتش بخواهد! ملت است که ارتش مى‏خواهد.»

این بخشی از سخنان امام‌خمینی(ره) در سال 57 درباره ارتش بود. سخنانی که ارتشی‌های بیشتری را برای اقدام علیه شاه تحریک کرد.

ششم آبان 1357 با شدت یافتن تظاهرات سراسری در بیشتر شهرهای ایران علیه رژیم پهلوی، امام‌خمینی(ره) از ارتش خواست تا به ملت بپیوندند.

نیروهای انقلابی بیش از هر کس دیگری به این موضوع پی برده بودند که ارتش جز افرادی معدود با انقلاب و مردم هماهنگ و همگام است و اعتقاد داشتند که غیر از تعدادی از فرماندهان ارتش، بقیه معتقد به انقلاب هستند.

امام خمینی(ره) شانزدهم آبان ‌ماه سال 1357 نیز طی مصاحبه‌یی با روزنامه هلندی دی ولت کو انت گفتند که من از طرز تفکر خیلی از آنان آگاهی دارم و بارها سیاسیون ایران مرا از ارتش بیم داده‌اند ولی اشتباه می‌کنند، برای آنان جو کاذب به وجود آورده‌اند. یک روز پس از رفتن شاه در پادگان‌ها اعتصاب غذا بیش از پیش رایج شد. بی‌‌نظمی و اعتصاب در اکثر پادگان‌ها به چشم می‌خورد، افسران و درجه‌داران و سربازان، فرمان ژنرال‌ها را اجرا نمی‌کردند و حمایت‌های مکرر امام(ره) از ارتش سبب هماهنگی و همدلی بیشتری میان مردم و نیروهای ارتشی شد.  این مصاحبه‌ها و درخواست‌ها در نهایت کل ارتش را با انقلاب همراه کرد و نیروهای ارتش از مقابله با تظاهرات مردمی خودداری کردند.

 

ارسال نظر