راه ثبت جهانی هگمتانه از بازار آهنگرها می‌گذرد

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۹۰
راه ثبت جهانی هگمتانه از بازار آهنگرها می‌گذرد

 طرح ریختند تا 6رینگ تاریخی همدان را با مرکزیت میدان امام (ره) به پیاده‌راه تبدیل کنند. طرح‌شان حالا به نزدیکی‌های هگمتانه رسیده و در ابتدای بازار آهنگرها با اعتراض کسبه مواجه شده؛ در ادامه راه، وقتی کسبه‌ بازار قدیمی همدان مسیری برای عبور ماشین‌هایشان نداشتند، به استانداری اعتراض کردند. به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن جوانب پیاده‌راه کردن 6رینگ تاریخی در مرکز بافت تاریخی همدان، حالا مسوولان شهری به مشکل برخورده‌اند و می‌خواهند برای برطرف کردن مشکل از سایت تاریخی هگمتانه هزینه کنند. به جای پیگیری و فکر کردن به یک راه‌حل منطقی، مسوولان شهری همدان می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند، آنها در جواب نخستین اعتراض قصد دارند راهی از عرصه ۴۰ هکتاری هگمتانه برای عبور ماشین‌ها باز کنند.

«حسین زندی» فعال میراث فرهنگی همدان به ایسنا می‌گوید: آهنگرها و حلبی‌سازهای بازار قدیمی همدان به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو به استانداری و فرمانداری معترض شدند و استانداری با آنها همراهی کرد و یک مسیر از داخل سایت تاریخی هگمتانه برای عبور آنها باز کرد، حتی شورای تامین استان نیز در این قضیه وارد شده است.

او این اقدام را یک اتفاق خطرناک برای محوطه تاریخی هگمتانه می‌داند و اظهار می‌کند: در شرایطی که استاندار همدان حرف از ورود گردشگر به استان می‌زند و محور توسعه همدان را بر پایه توسعه گردشگری می‌داند، این اقدام در یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی همدان اجرایی می‌شود. احمد ترابی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تایید این خبر به ایسنا می‌گوید: در طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان همدان، راه ورودی بازار بسته می‌شود، در نتیجه شورای تامین استان مصوب کرد که از کنار تپه هگمتانه و در محوطه ۴۰ هکتاری این سایت باستانی، یک راه ورودی ایجاد شود.

 

ارسال نظر