کودکان؛ بمب‌های خنثی نشده داعش

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۸۸
کودکان؛ بمب‌های خنثی نشده داعش

گروه گوناگون|

بررسی‌ها در سال‌های گذشته، حاکی از آن بود که اروپا در راس فهرست تامین نیرو برای گروه تروریستی داعش قرار دارد! در میان امریکاییان نیز تنها در سال 2016 بیش از 250 نفر تلاش‌ کردند خود را به نیروهای داعش در سوریه برسانند. در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل کشورها، داعشی‌هایی هستند که به کشورهای اصلی خود بازمی‌گردند. بسیاری از داعشی‌های بازگشته ناچار هستند در خانه و با دوستان و خویشاوندان خود زندگی کنند؛ چرا که نمی‌توانند خود را با شرایط جامعه انطباق دهند و از طرفی سرمایه و درآمدی برای ادامه زندگی ندارند. این در حالی است که با توجه به بحران‌هایی که ممکن است به‌دلیل بازگشت نیروهای داعش به کشورهای اصلی خود پیش بیاید، بسیاری افراد، کوچک شدن قلمرو داعش و کاهش نیروهای این گروه تروریستی را عامل امیدوارکننده‌یی در پایان خلافت آنها می‌دانند. طبق آمار منتشر شده گرچه تعداد قابل‌توجهی از جنگجویان خارجی داعش به کشورهای خود بازگشته‌اند، همچنان شمار قابل‌ توجهی در این گروه به‌سر می‌برند. اکثریت خارجی‌های باقیمانده در این گروه را مردان تشکیل می‌دهند اما آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، تعداد زیادی از زنان و کودکان خارجی نیز در این گروه تروریستی زندگی می‌کنند. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، بیش از یک‌هزار و 500 کودک خارجی، در این گروه تروریستی زندگی می‌کنند.

آمار نشان می‌دهد که کودکان فرانسوی بیشترین جمعیت خارجی‌های تحت کنترل داعش را تشکیل می‌دهند. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در سال 2017 حدود 460 کودک فرانسوی در کنار این گروه تروریستی زندگی می‌کنند. کارشناسان هشدار داده‌اند که داعش با از دست دادن قلمرو نفوذ خود تلاش دارد تا نسل جدیدی از مبارزان را پرورش دهد که از نیروهای کنونی بی‌رحم‌تر باشند. این گروه تروریست، نیروهای جدید خود را از میان فرزندان جنگجوی خارجی تحت کنترل داعش انتخاب می‌کند. روسیه دومین کشوری است که سهم قابل‌ توجهی در شمار کودکانی دارد که در کنار اعضای داعش زندگی می‌کنند. آمار نشان می‌دهد که جمعیت کودکان روسی تحت کنترل این گروه تروریستی در سال جاری میلادی به 350 نفر رسیده و حدود 130 کودک از قرقیزستان نیز در میان اعضای داعش زندگی می‌کنند. به گفته کارشناسان، قرقیزستان در سال‌میلادی گذشته رشد و توسعه خوبی داشته است. این کشور ۶ میلیونی در میان کشورهای آسیای میانه به عنوان «بهشت دموکراسی» شناخته می‌شود. به دلیل اینکه قرقیزستان یک جامعه باز دارد، نیروهای افراط‌گرا از کشورهای همسایه ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان به این کشور هجوم آورده‌اند.

تازه‌ترین آمار منتشر شده، حاکی از آن است که در میان اعضای گروه تروریستی داعش در سال 2017، حدود 118کودک بلژیکی و 90کودک هلندی زندگی می‌کنند. بر این اساس رییس سازمان اطلاعات هلند هشدار داده که گروه تروریستی داعش در مناطقی از سوریه به کودکان آموزش می‌دهند تا در اروپا دست به عملیات انتحاری بزنند. همچنین گفته شده که این کودکان، خطر بزرگی برای امنیت و ثبات اروپا هستند و پس از آموزش می‌توانند در هر نقطه دست به عملیات انتحاری و تروریستی بزنند. در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، شمار کودکان بوسنیایی که در کنار این گروه تروریستی زندگی می‌کنند، حدود 81 نفر و برای کودکان استرالیایی نزدیک به 70 نفر اعلام شده است. بسیاری از این کودکان تحت تاثیر آموزش‌های داعش کشورهای خود را تهدید به حملات انتحاری می‌کنند.

آن‌طور که در تازه‌ترین آمار سال 2017 منتشر شده حدود 56 کودک آلمانی در میان عناصر گروه داعش زندگی می‌کنند. سرویس‌های اطلاعاتی آلمان اعلام کرده‌اند که 600 تبعه این کشور برای جنگیدن به سوریه رفته‌اند.

تعداد کودکانی که در حال‌حاضر در کنار گروه داعش زندگی می‌کنند، در بریتانیا حدود 50 نفر و در سوئد 45 نفر اعلام شده است. در بسیاری از گزارش‌ها، سوئد به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای داعشی‌هایی است که می‌خواهند دوباره به جامعه بپیوندند. در سوئد برنامه‌یی برای توانبخشی وجود دارد که مسکن، اشتغال، آموزش و کمک مالی را برای افراط‌گرایان پیشین فراهم می‌کند. طبق آمار اعلام شده، در سال 2017 حدود 40 کودک اتریشی، 27کودک از کوزوو و 17کودک مالزیایی در میان عناصر داعش زندگی می‌کنند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، کودکانی که در قلمرو داعش زندگی می‌کنند از 4سالگی به مدرسه می‌روند؛ جایی که در معرض یک برنامه آموزشی وحشیانه قرار می‌گیرند. مقطع فارغ‌التحصیل‌شدن این کودکان به‌ویژه برای پسرها بستگی به میزان توانایی‌شان در وفق پیداکردن با خشونت دارد. داعش این جوانان را به سفر ماجراجویانه به سوریه دعوت و تشویق کرده و آنها را متقاعد می‌کند که با پیوستن به این گروه شیطانی نقش مهمی در تاریخ بشریت ایفا خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر