میراثِ ابولا

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۴۸

 نیویورک تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود، گزارشی از وضعیت نجات‌یافتگان از ابولا منتشر کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، هزاران نفر از ساکنان غرب آفریقا که پیش از این به ویروس ابولا مبتلا شده بودند از این بیماری جان سالم به‌ در برده‌اند. این افراد در حال حاضر از عوارض مزمنی مانند درد شدید مفصلی و التهاب چشمی رنج می‌برند که درنهایت به نابینایی آنها می‌انجامد. طبق آمار منتشر شده، در سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون 13 هزار نفر از مبتلایان به ابولا نجات یافته‌اند که این رقم به لحاظ پزشکی و اجتماعی آمار جدیدی است. طبق یک مطالعه جدید، در حدود یک‌پنجم افرادی که در سیرالئون از بیماری ابولا نجات یافته‌اند بخش زیاد یا کل قوه بینایی‌شان را در هفته‌های بعد از رهایی از این ویروس از دست داده‌اند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا، شیوع گسترده ابولا در آفریقای‌غربی موجب مرگ بیش از ۱۱ هزار نفر و ابتلای بیش از ۲۸هزار نفر به این بیماری شد.

 ال‌پایس:

رییس پارلمان کاتالونیا، دولت اسپانیا را به اجرای کودتا در این منطقه متهم کرد. ال‌پایس، با اشاره به ادعای رییس پارلمان کاتالونیا در صفحه اول خود، جزئیات لغو استقلال کاتالونیا را بررسی کرده است. به گزارش این روزنامه، نمایندگان دولت اسپانیا پس از نشست ویژه درخصوص استقلال کاتالونیا اعلام کردند که بند ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا در مورد کاتالونیا اجرا خواهد شد و به این ترتیب استقلال کاتالونیا لغو می‌شود. بر این اساس، «کارمه فورکادل» رییس پارلمان منطقه خودمختار کاتالونیا نیز گفت که تلاش دولت اسپانیا برای انحلال دولت محلی و برگزاری انتخابات جدید، اجرای «کودتا» در کاتالونیاست. او همچنین اعلام کرده است که بعد از حملات جدی به نهادهای کاتالان‌ها، از استقلال پارلمان کاتالونیا دفاع خواهیم کرد.

 لوموند:

این روزنامه در صفحه اول خود، تازه‌ترین خبر از وضعیت آوارگان روهینگیا منتشر کرده است. به گزارش لوموند، هزاران نفر از مردم میانمار که برای نجات جان خود به بنگلادش فرار کرده‌اند اکنون در اردوگاه‌ها ساخته شده در مرز بنگلادش و میانمار زندگی می‌کنند. این در حالی است که گفته شده، احتمالا دولت میانمار املاک و زمین‌های مسلمانان روهینگیا را بعد از فرار آنان به بنگلادش، فروخته یا برای کشاورزی استفاده می‌کند. بنابر اعلام مقام‌های رسمی و طرح‌های دیده شده، مسلمانان روهینگیا که قصد بازگشت به میانمار را دارند، بعید است که بتوانند بار دیگر ادعایی درباره زمین‌ها و مزارع کشاورزی خود داشته باشند و دولت میانمار احتمالا مزارع آنها و محصولات‌شان را به فروش رسانده است. همچنین میانمار قصد دارد اکثر آوارگان را بعد از بازگشت در «روستاهای مدل» سکنی دهد و اجازه بازگشت آنان به خانه‌های قبلی‌شان را نخواهد داد.

 

 

ارسال نظر