حمله به قاضی تحول‌طلب

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۴۳
حمله به قاضی تحول‌طلب

در بستر بیماری بود که عده‌یی اوباش به خانه‌اش رفتند و آن‌قدر او را کتک زدند که به حالت اغما رفت. وقتی این اتفاق افتاد که دو سال و دو ماه از کودتای 28 مرداد گذشته بود.

عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری دولت محمد مصدق یکم مهر در حالی که در خانه‌اش بود، مورد حمله چماق‌داران قرار گرفت و بعد از آنکه به هوش آمد نیز

بر اثر این ضربات فلج شده بود.

دوران وزارت لطفی یکی از چالشی‌ترین مقاطع قوه قضاییه در تاریخ ایران است. مصدق با قرار دادن اختیار تام به لطفی زمینه تغییرات فراگیری را در سیستم قضایی کشور فراهم کرد. لطفی در اقدامی بی‌سابقه دیوان عالی کشور را منحل و بسیاری از قضاتی که صلاحیت نداشتند را اخراج کرد. در سایر قسمت‌های سیستم قضایی تغییرات عمده‌یی ایجاد شد. برای مثال کانون وکلا برای نخستین‌بار مستقل از دولت شد. لطفی مدت‌ها در کار قضاوت بود و در عدلیه و دادگستری قضاوت می‌کرد. محاکمه عبدالحسین تیمورتاش از اقدامات اوست. وی در زمان دولت دکتر محمد مصدق به‌عنوان وزیر دادگستری برگزیده شد و با کودتای ۲۸ مرداد از کار برکنار و یک سال زندانی بود. وی تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در مقام وزارت دادگستری بود. او پیش از وزارت، مناصب مدیرکل ثبت اسناد و املاک، رییس کل بازرسی کل کشور و رییس شعبه دوم دیوان عالی کشور را عهده‌دار بود.

او پس از این حمله، مدت‌ها زندگی را با رنج و عذاب گذراند و در نهایت در بیست و چهارم شهریور سال ۱۳۳۵ خورشیدی در ۷۷ سالگی بر اثر همین صدمات درگذشت.

او یکی از چهره‌های بانفوذ قضایی در دوره‌اش بود؛ قاضی‌ اصلاح‌طلبی که قصد تحول در سیستم قضایی کشور را داشت و تا حدی نیز در این مسیر موفق شد.

 

ارسال نظر