دموکراسی رنگ‌باخته

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۰۱
دموکراسی رنگ‌باخته

گروه گوناگون|

 در بسیاری از کشورهای جهان، گسترش پوپولیسم و قدرت گرفتن حزب‌های افراطی، دموکراسی را دچار چالش‌های جدی کرده است. طبق گفته کارشناسان، افزایش نابرابری و ناتوانی شهروندان از کنترل فرآیندهای سیاسی، نارضایتی‌های بسیاری را ایجاد کرده است. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی صورت‌ گرفته، بسیاری از مردم در سراسر جهان به‌طور کلی از عملکرد سیستم‌های سیاسی خود ناراضی هستند. طبق نتایج این نظر‌سنجی، عوامل گوناگونی بر شرایط یک کشور تاثیرگذار است تا شهروندان از دموکراسی موجود رضایت داشته باشند. طبق این گزارش‌ها، هند در میان سایر کشورها، بیشترین میزان رضایت از سیاست‌های دولت را دارند. هرچند که نتایج انتخابات‌ هند در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سیاستمداری پوپولیست در این کشور حاکم شده است، اما آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، حدود 79درصد از هندی‌ها باور دارند که دموکراسی در کشورشان حاکم است. تنها 11درصد از شهروندان این کشور از شرایط سیاسی موجود در هند ناراضی هستند. پس از هند بیشترین میزان رضایتمندی از عملکرد دولت در میان آلمانی‌ها وجود دارد. آن‌طور که نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد، در این کشور حدود 73درصد از مردم، عملکرد سیاسی دولت خود را مثبت ارزیابی کرده‌اند و باور دارند که دموکراسی در کشورشان رعایت می‌شود. این درحالی است که طبق گزارش‌های به دست آمده، نتایج انتخابات پارلمانی این کشور حاکی از نفوذ حزب راست‌گرای پوپولیست دارد. همچنین پیش از این گفته شده بود که به‌دلیل سیاست‌های پذیرش پناهجویان در آلمان موجی از نارضایتی در این کشور ایجاد شده است، با این‌حال طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده تنها 26درصد از آلمانی‌ها از عملکرد دولت ناراضی هستند.

کانادا سومین کشوری است که شهروندان رضایتمندی بسیاری از عملکرد سیاسی دولت دارند. پیش از این نیز در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده بود که کانادا در میان کشورهایی با کمترین میزان فساد قرار دارد. آن‌طور که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد، حدود 70درصد از کانادایی‌ها از دموکراسی موجود در کشورشان اعلام رضایت کرده‌اند. تنها 30درصد از مردم این کشور از عملکرد سیاسی دولت و برقراری دموکراسی ناراضی هستند. در استرالیا نیز بیش از نیمی از شهروندان از عملکرد دولت رضایت کامل داشته و باور دارند که دموکراسی در کشورشان برقرار است.

برخلاف تصور عمومی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، میزان رضایتمندی شهروندان از برقراری دموکراسی کاهش می‌یابد. طبق آمار منتشر شده، تنها 52 درصد از شهروندان بریتانیا از عملکرد دولت راضی هستند. طبق گزارش‌هایی که به تازگی به دست آمده، نارضایتی از عملکرد ترزا می افزایش قابل توجهی داشته است. گفته شده که کاهش رضایتمندی مردم از عملکرد دولت، ارتباط مستقیم با شیوه مدیریت نخست‌وزیر بریتانیا در مذاکرات برگزیت دارد. به باور حدود 47درصد از شهروندان بریتانیا، دموکراسی در این کشور رعایت نمی‌شود. نیمی از شهروندان ژاپنی نیز که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند از عملکرد دولت در رعایت دموکراسی ناراضی هستند.

نتایج نظر‌سنجی به دست آمده حاکی از نارضایتی بسیاری از امریکایی‌ها از عملکرد دولت امریکاست. طبق آمار به دست آمده، شرایط حاکم بر امریکا تنها توانسته رضایت 46درصد از شهروندان را کسب کند. حدود 51 درصد از امریکایی‌ها بر این باور هستند که دموکراسی در کشورشان اجرا نمی‌شود. پیش از این موسسه گالوپ اعلام کرده بود؛ میزان رضایتمندی مردم امریکا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به 37درصد رسیده بود اما پس از انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رییس‌جمهوری امریکا نارضایتی‌ها از وضعیت این کشور افزایش یافته است.

طبق نظرسنجی صورت‌گرفته در آفریقای‌جنوبی نیز بیش از نیمی از شهروندان از برقرار نشدن دموکراسی مورد نظرشان ناراضی هستند.

فرانسه، کره‌جنوبی، برزیل و یونان به ترتیب از کشورهایی هستند که از نگاه شهروندان کمترین میزان دموکراسی را دارند. در فرانسه و کره‌جنوبی تنها بین 30 تا 34درصد از شهروندان باور دارند که دولت در مسیر درستی در حرکت است و دموکراسی در کشورشان رعایت می‌شود. در برزیل نیز با وجود آنکه زمان زیادی از انتخاب مجدد دیلما روسف برای ریاست‌جمهوری برزیل نگذشته، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او به‌شدت کاهش یافته است. آن‌طور که در این نظرسنجی به دست آمده، نزدیک به 70درصد از مردم برزیل از برقراری دموکراسی در کشورشان بسیار ناراضی هستند. در یونان نیز تنها 21درصد از شهروندان عملکرد دولت را مثبت و در مسیر رعایت دموکراسی ارزیابی کرده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، پوپولیست‌های بسیاری در کشورهای مختلف شکل گرفته‌اند و دولت‌های ضد لیبرال، دموکراسی را در بسیاری موارد سوال می‌برند. به گفته کارشناسان، جذبه پوپولیست‌ها به واسطه افزایش نارضایتی‌ها از وضع موجود افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر