تلاطم برخورد 2 ستاره پس از 130میلیون سال

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
تلاطم برخورد 2 ستاره پس از 130میلیون سال

فایننشال تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود، عکسی از نخستین برخورد 2ستاره نوترونی در جهان منتشر کرده است. به نوشته فایننشال‌تایمز، دانشمندان تلاطم ایجاد شده در فضا را رصد کرده‌اند؛ این تلاطم محصول برخورد فوق‌العاده انرژی‌زای دو ستاره نوترونی بوده است. طبق این گزارش، این برخورد 130میلیون سال پیش رخ داده اما از آنجا که این دو ستاره فاصله بسیار زیادی از زمین دارند، نور و تلاطم گرانشی ناشی از برخورد آنها به تازگی به زمین رسیده است. «سازمان فضایی امریکا»  (ناسا) نیز انیمیشینی از شبیه‌سازی برخورد دو ستاره نوترونی در فاصله 130 میلیون سال نوری از زمین منتشر کرد. با برخورد این ستاره‌ها طول موج‌های مختلفی از امواج در محیط پیرامونی منتشر می‌شوند که با رنگ‌های مختلف در این شبیه‌سازی نشان داده شده‌اند. به گفته ستاره‌شناسان این حادثه که بعضی از آن به عنوان آتش‌بازی کیهانی نام برده‌اند، در کهکشان موسوم به «ان‌جی‌سی ۴۹۹۳» در صورت فلکی هایدرا (مار بلند) روی داد و تقریبا هزار میلیارد میلیارد کیلومتر از ما فاصله دارد.

وال‌استریت ژورنال:

امریکا تلاش می‌کند که ناکامی‌ها در عراق را متوقف کند. وال‌استریت ژورنال در صفحه اول خود گزارشی با این عنوان منتشر کرد که در آن دلایل نگرانی امریکا از بحران ایجاد شده در عراق را بررسی کرده است. طبق این گزارش، امریکا پس از جدی شدن بحران در کردستان عراق و تاثیر آن بر افزایش قیمت نفت از گفت‌وگوی دوطرف در چارچوب «قانون اساسی عراق» حمایت کرده است. پیش از این نیز امریکا اعلام کرده بود که دولت عراق و کردستان باید اختلافات خود را بدون درگیری نظامی حل کنند. آن‌طور که وال‌استریت ژورنال نوشته، به نظر می‌رسد مقامات امریکایی پس از ایجاد بحران‌ها در کردستان و تاثیر مستقیم این بحران در افزایش قیمت نفت با شتاب از گفت‌وگوی دوطرف در چارچوب قانون اساسی حمایت کردند، این در حالی است که پیش از این امریکا تنها از «مذاکره» بین طرف‌های مناقشه  بدون اشاره به معیار بودن قانون اساسی این کشور حمایت می‌کرد.

ال‌پایس:

این روزنامه اسپانیایی در صفحه اول خود خبری مبنی بر حکم زندان برای دو رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا منتشر کرده است. به گزارش ال‌پایس، دیوان عالی اسپانیا برای دو نفر از رهبران دو سازمان جدایی‌طلب کاتالونیا حکم زندان صادر کرد. پس از آنکه کاتالونیا اول اکتبر همه‌پرسی استقلال از اسپانیا برگزار کرد، این نخستین‌بار است که رهبران جدایی‌طلبان به زندان محکوم می‌شوند. پس از این حکم رییس منطقه کاتالونیا در توییتر خود نوشت: اسپانیا رهبران جامعه مدنی کاتالان را به دلیل برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز زندانی می‌کند. غم‌انگیز است که بار دیگر زندانی سیاسی داریم. اقدام دادگاه عالی اسپانیا در زندانی کردن رهبران 2 سازمان بزرگ جدایی‌طلب کاتالونیا نشانگر موضع سختگیرانه مادرید در قبال مساله استقلال این منطقه است.