مشهدی‌ها دوباره مجسمه نادر شاه را می‌بینند

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۱۸
مشهدی‌ها دوباره مجسمه نادر شاه را می‌بینند

مجسمه نادرشاه افشار و سربازانش یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های ساخته‌شده توسط ابوالحسن صدیقی -نقاش و مجسمه‌ساز نامی ایران- است. این اثر حجمی بیش از ۵۰ سال است که برفراز پایه‌یی سنگی میزبان گردشگران و علاقه‌مندانی است که برای بیشتر دانستن از زندگی و حکومت یکی از معروف‌ترین پادشاه‌های ایران، به مجموعه باغ-موزه نادری پا می‌گذارند. از بهار سال ۱۳۹۴ که طرح مرمت این مجسمه عملیاتی شده، نادرشاه و سربازانش دور حصاری از داربست و پوشش‌های دیگر پنهان شده‌اند. وعده مرمت‌کاران برای پایان مرمت مجسمه تیرماه ۹۵ بود، اما این زمان به دلایل فنی به تعویق افتاد. این در حالی است که دیروز پس از گذشت ماه‌ها از موعد تکمیل پروژه مرمت مجسمه نادرشاه افشار، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نادری در مشهد اعلام کرد: برای احترام به گردشگران، داربست نصب شده دور مجسمه نادری حذف می‌شود.

به گزارش ایسنا، «حسین اصغری‌ثانی» با بیان اینکه مدت دو سال است داربست‌ها دور مجسمه نادری را گرفته‌اند تا مرمت روی این مجسمه انجام شود، ادامه می‌دهد: تا امروز دو فاز (مطالعه و یک فاز مرمت) عملیات اجرایی روی این مجسمه انجام شده و فاز سوم آن به دلیل تامین نشدن اعتبار متوقف شده است.

او با تاکید برلزوم احترام به حقوق گردشگران می‌گوید: اکنون در حال جمع‌آوری داربست‌ها هستیم، چون گردشگران حق دارند زمانی که قصد بازدید از این مجموعه را دارند، به‌طور کامل و بدون هیچ مانعی آن را ببینند، اگر اعتبار برای فاز سوم پروژه اختصاص یافت، بار دیگر می‌توانیم داربست‌ها را نصب کنیم.

او با بیان اینکه فاز سوم مرمت این مجسمه، کشیدن روکش نانو روی آن است اظهار می‌کند: باز کردن و بستن یک داربست حداکثر به دو روز زمان نیاز دارد، نصب داربست‌ها را می‌توان دوباره انجام داد.

 

ارسال نظر