آموزش، آن‌سوی مرزها

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۴۹
آموزش، آن‌سوی مرزها

گروه گوناگون   

کالج‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان به سرعت در حال گسترش برنامه‌هایی برای تحصیل دانشجویان خارج از کشور خود هستند؛ از طرفی برنامه‌های بسیاری برای پذیرش دانشجویان خارجی نیز ارائه کرده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، سالانه دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیلات خود به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. در تازه‌ترین گزارش‌های صورت ‌گرفته در آمار دانشجویانی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، هیچ کشوری نمی‌تواند با چین رقابت کند. در سال‌های اخیر مقامات وزارت آموزش و پرورش چین گفته‌اند آمار دانشجویان چینی که در دانشگاه‌های خارج از این کشور تحصیل می‌کنند، افزایش بی‌سابقه‌یی داشته است. بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل تقاضای بیش از حد داوطلبان تحصیل چینی مجبور شده‌اند برای پذیرش دانشجویان چینی سقف تعیین کنند. طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر نزدیک به 700هزار دانشجوی چینی در دانشگاه‌های خارج از این کشور مشغول تحصیل هستند. طبق گزارش‌های به دست آمده از اواخر دهه ۷۰میلادی که اصلاحات اقتصادی در چین صورت گرفت و این کشور درهای خود را به روی جهان گشود، دولت چین برنامه‌هایی برای اعزام دانشجو با بورس تحصیلی به خارج در نظر گرفت تا این افراد بتوانند با تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور دانش و مهارت کسب کنند. در حال حاضر نیز خانواده‌های طبقه متوسط چین می‌توانند از عهده تامین هزینه تحصیل در خارج بر آیند و حدود ۹۳درصد دانشجویان چینی خودشان هزینه تحصیلشان را پرداخت می‌کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان، دانشگاه‌های کشورهای غربی که تحت‌الشعاع بحران مالی جهانی قرار گرفته‌اند، با دریافت شهریه از دانشجویان چینی از لحاظ مالی بهره می‌برند. این در حالی است که چین به دانش و فناوری‌هایی دست یافته که برای تداوم رشد سریع اقتصادی‌اش نیاز دارد.

هند نیز از دیگر کشورهای پرجمعیتی است که سالانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل به کشورهای دیگر می‌فرستد. هر چند که ممکن است بسیاری از این دانشجویان، خودشان هزینه‌های تحصیل را پرداخت کنند. تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی یونسکو نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود 200هزار نفر از دانشجویان هندی، به قصد تحصیل این کشور را ترک می‌کنند. طبق گزارش‌های به دست آمده، کره‌جنوبی سومین کشوری است که از سفر دانشجویان بسیاری برای تحصیل به کشورهای دیگر حمایت می‌کند.

این در حالی است که بورس دولت کره‌جنوبی برای پذیرش دانشجویان خارجی، یکی از 10 بورس برتر دنیا در مقاطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود. آن‌طور که در آمار یونسکو اعلام شده، حدود 124 هزار دانشجو از کره‌جنوبی خارج شده و در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند که این رقم در آلمان به بیش از 117هزار دانشجو می‌رسد. هرچند آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، این کشور نیز از دیرباز یکی از مقاصد مهم تحصیلی برای دانشجویان سراسر جهان به‌ویژه اروپاییان بوده است. عربستان، فرانسه، امریکا، مالزی و ویتنام نیز به ترتیب در فهرست کشورهایی قرار گرفتند که بیشترین اعزام دانشجویان را برای تحصیل به خارج از کشور دارند. این در حالی است که برخی از این کشورها، مقاصد مهم مهاجرانی هستند که برای ادامه تحصیل از کشور خود خارج می‌شوند. طبق گزارش یونسکو، ایران نیز در میان کشورهایی قرار دارد که سالانه جوانان بسیاری برای تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کنند. در سال‌های گذشته، بیش از 51 هزار دانشجو و پژوهشگر در کشورهای دیگر آموزش دیده و به ایران بازگشتند. طبق گزارش‌های ارائه‌ شده، رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به عنوان سفیران ایران اسلامی محسوب می‌شوند، گفته که بیش از 50 هزار نفر در دانشگاه‌های خارج از کشور با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود 26 هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

 

 

ارسال نظر