آغاز ساخت 4 نیروگاه هسته‌ای در ایران

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۹۲
آغاز ساخت 4 نیروگاه هسته‌ای در ایران

بیست‌و‌سوم مهر 1354 ساخت ساختمان 4 نیروگاه هسته‌یی ایران با همکاری کشورهای آلمان و فرانسه آغاز شد. برنامه هسته‌یی ایران که در سال ۱۳۲۹ آغاز شده بود در سال ۱۳۵۳ با تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران و امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدی به خود گرفت. ایران در سال ۱۳۳۷ به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمده بود و در سال ۱۳۴۷ پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌یی(ان‌پی‌تی) را امضا کرد و دو سال بعد آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند.

برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی در سال 54 بیش از 2هزار متخصص آلمانی و کارشناس ایرانی اجرای طرح را که در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین و کم نظیرترین پروژه‌های نیروگاه اتمی محسوب می‌شد، آغاز کردند و پیش‌بینی می‌شد این پروژه عظیم تا پایان سال 1359 تکمیل شود.

اکبر اعتماد، موسس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ساخت ساختمان نیروگاه هسته‌یی در ایران می‌گوید: تکنولوژی فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها واقعا در زمان خودش برتر بود و هنوز هم هست. قرار بود فرانسوی‌ها دو رآکتور 900مگاواتی را برای ما در دارخوین بسازند که با انقلاب در عمل این قرارداد متوقف شد. بعد از انقلاب آن را به 360مگاواتی تغییر دادند که بتوانیم به طور بومی خودمان بسازیم و به نظرم ایده بسیار خوبی است. با پیروزی انقلاب اسلامی قرارداد ساخت رآکتور هسته‌یی فسخ شد و تا سال 1381 که به طور رسمی فعالیت هسته‌یی دانشمندان ایرانی اعلام شد، خبر دقیقی از فعالیت در این زمینه منتشر نشد.

 

ارسال نظر