تلاش چینی‌ها برای گرفتن جای امریکا

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۱۷
تلاش چینی‌ها برای گرفتن جای امریکا

 اکونومیست:

جلد این شماره هفته‌نامه اکونومیست، عکسی از شی‌ جین پینگ است. به تازگی گزارش‌های بسیاری از تغییر «ابرقدرت اول» جهان منتشر شده که طبق آن چینی‌ها می‌خواهند جای امریکا را در نهادهای بین‌المللی بگیرند. چینی‌ها «فرصت‌شناسان» خوبی هستند و گسترش نفوذ خود را از مجموعه سازمان ملل شروع کرده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر نامزدهای چینی پست‌های مهمی در بانک جهانی، اینترپل، سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، اتحادیه بین‌المللی مخابرات و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی مستقر در مونترآل به دست آورده‌اند. بر این اساس، در گزارش اکونومیست با تیتر قدرتمندترین مرد جهان به بررسی موقعیت عالیرتبه‌ترین فرد چین پرداخته شده است. این نشریه، او را مانند ترامپ معرفی کرده که نباید توقع داشت که او بتواند دنیا را به جای بهتری تبدیل کند. همچنین این نشریه در شماره جدید خود با توجه به فرا رسیدن مهلت تایید توافق هسته‌یی گفته که به ‌نظر نمی‌رسد، دونالد ترامپ بخواهد این توافق را تایید کند. اکونومیست در این گزارش پیش‌بینی کرده که مخالفت دولت ترامپ با تایید توافق هسته‌یی به معنای خروج امریکا از آن نیست.

 فایننشال تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود خبری از حرکت ترامپ به سوی ضعیف کردن اوباماکر منتشر کرده است. به گزارش فایننشال تایمز، رییس‌جمهوری امریکا تصمیم دارد تا به طرح خدمات درمانی اوباما پایان دهد؛ طرحی که شامل کمک‌هزینه‌های بهداشتی برای افراد کم‌درآمد در امریکا بود. پیش از این نیز ترامپ بارها انتقادهای تندی علیه طرح اوباماکر داشت و تهدید کرده بود که این برنامه را لغو و طرح جدیدی را جایگزین آن خواهد کرد. این مساله نگرانی بسیاری از افراد کنگره امریکا را به دنبال داشته و بسیاری از قانونگذاران با تصمیم ترامپ مخالفت داشته‌اند. اوباماکر، طرحی بود که باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین امریکا در ۲۳مارس ۲۰۱۰ آن را اجرایی کرد. این قانون در جهت تضمین کیفیت و قیمت بیمه‌های بهداشتی طراحی شد تا با گسترش پوشش بیمه، تعداد افراد بیمه ‌نشده کاهش یابد.

 ال‌ پایس: ‌

در صفحه اول این روزنــامـه اسپانـیایی، تصویری از روز ملی اسپانیا منتشر شده است. به گزارش ال‌پایس با وجود بحران‌های ناشی از جدایی‌طلبی کاتالونیا، دولت اسپانیا روز پنج‌شنبه را روز ملی خود اعلام کرد که این اقدام در جهت حفظ یکپارچگی اسپانیا در برابر تلاش کاتالان‌ها بوده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، ماریانو راخوی نخست‌وزیر و فیلیپه، پادشاه اسپانیا به مناسبت جشن روز ملی این کشور در یک نمایشگاه نظامی تاریخی در مادرید حضور یافتند. نیروهای نظامی نیز به برگزاری رژه در یکی از خیابان‌های اسپانیا پرداختند. همچنین تظاهرات جداگانه‌یی نیز برای حفط اتحاد دولت در مقابل جدایی‌طلبی کاتالونیا در اطراف بارسلون برگزار شد؛ این تظاهرات توسط یک جنبش راست افراطی صورت گرفت.

 

ارسال نظر