تحصن مقابل دربار

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۱۳
تحصن مقابل دربار

بیست‌و‌دوم مهر 1328، اعتراضات به تقلب در شانزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای ملی به تحصن مقابل دربار کشید.

محمد مصدق به همراه 200 نفر دیگر از صبح بیست‌ودوم مهر، تحصنی پنج روزه را آغاز کردند.

مصدق و یارانش در کنار سایر معترضان به روند انتخابات تلاش بسیاری در ابطال انتخابات فرمایشی انجام داد. او با صدور اعلامیه، سخنرانی و تحصن، فشار زیادی را به دربار در ابطال انتخابات وارد کرد. از سوی دیگر، دولت و تمامی ارکان آن سعی در شکستن تلاش معترضان به روند انتخابات داشتند. دولت ساعد با صدور اعلامیه‌های مکرر سعی داشت با ارعاب و عوام‌فریبی جریان اعتراضات را کنترل کند.

محمدرضا شاه اگر چه برنامه‌یی برای شکستن تحصن در سر داشت، اما به نامه مصدق در اعتراض به نتیجه انتخابات پاسخ داد. عبدالحسین هژیر، وزیر دربار، پاسخ شاه به متحصنین را بلند خواند: «آقایان به خوبی اطلاع دارند که من نیت خود را در باب آزادی انتخابات مکرراً اعلام داشته‌ام و از این گذشته همیشه آماده هستم هر شکایتی که آحاد ملت داشته باشند، بپذیرم و مورد رسیدگی قرار دهم. از طرف دیگر بر آقایان پوشیده نیست که ظرف این مدت تلگرافات و مراسلات زیادی هم که مبنی‌بر اظهار رضایت از جریان انتخابات بوده از اکناف کشور رسیده است و با این همه مسلم است در این مورد شکایتی که آقایان دارند مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت... با این وصف تصور نمی‌کنم اساساً احتیاجی به تحصن باشد. لیکن با این همه اگر مایل باشند برای تحصن مانعی در کار نخواهد بود. علاوه بر اینها چنانچه نماینده آقایان الان هم بخواهند مرا ملاقات کنند، آماده هستم.»

به این ترتیب با ملاقاتی که عده‌یی از متحصنین با شاه داشتند، روند تحصن تغییر کرد و در نهایت پس از پنج روز، این تحصن بی‌نتیجه پایان یافت.

اما این پایان ماجرا نبود. عبدالحسین هژیر، عامل بسیاری از تقلبات و رای‌سازی‌ها در انتخابات مجلس، ترور شد. هژیر در شبستان مسجد سپهسالار به دست حسین امامی عضو فداییان اسلام هدف گلوله قرار گرفت و بدین‌وسیله این وزیر دربار که بیشترین تلاش را به کار برد تا به قول خودش عناصر نامطلوب انتخاب نشوند و طبق اسناد وزارت خارجه انگلیس، سعی می‌کرد تا توجه سفارت انگلیس را نسبت به این استراتژی جلب کند جان خود را بر سر دخالت در انتخابات از دست داد.

استراتژی حکومت در رابطه با نتایج انتخابات تهران عوض شد. سید محمدصادق طباطبایی، رییس انجمن نظارت مرکزی انتخابات دوره شانزده مجلس شورای ملی اعلامیه ابطال انتخابات را صادر کرد و از تطمیع و سهل‌انگاری‌ها در اجرای انتخابات گلایه کرد.

 

ارسال نظر