تاکید امریکایی‌ها بر پایبندی به برجام

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۱۰
تاکید امریکایی‌ها بر پایبندی به برجام

گروه گوناگون   

اعلام مواضع دونالد ترامپ در مورد ایران، توجه جهان را به خود معطوف کرده است. او پیش از این‌بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را بدترین مذاکره برای امریکا معرفی کرده بود. این در حالی است که این‌بار، بسیاری از کشورها و جوامع بین‌المللی در برابر اظهارات ترامپ با او مخالفت کرده‌اند. به گفته کارشناسان، اگر ترامپ نخواهد از مواضع خود عقب‌نشینی کند، در برابر هشدارهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرد که در نهایت منجر به انزوای امریکا و بحران هسته‌یی جدید خواهد شد.

علاوه بر سیاستمداران طبق نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت ‌‌گرفته، بسیاری از مردم امریکا نیز نظری مخالف با رییس‌جمهوری خود در مورد توافق هسته‌یی با ایران دارند. طبق نظرسنجی انجام‌ شده، به‌طور کلی ‌56درصد از مردم امریکا، توافقنامه هسته‌یی با ایران را با قاطعیت تایید می‌کنند. حدود 25‌درصد نیز نظری در مورد پایبندی به این توافق ندارند. در این میان تنها 19‌درصد از مجموع امریکایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، به‌طور قطعی با توافقنامه هسته‌یی امریکا و ایران مخالفت کرده‌ و خواستار لغو آن هستند.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان، ترامپ تلاش دارد که تمام آثار رییس‌جمهوری پیشین را از بین ببرد. برجام نیز از مهم‌ترین دستاوردهای باراک اوباما به ‌شمار می‌آید که ترامپ تلاش بسیاری برای لغو آن داشته که در این مسیر بسیاری از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با او همراهی نکردند.

این در حالی است که در جلسه چند روز گذشته نیز جمعی از نمایندگان مجلس امریکا بر پایبندی کشورشان بر برجام تاکید کردند و خروج از آن را بازی خطرناک ترامپ خواندند. همچنین رییس دفتر ویژه ترامپ گفته که رییس‌جمهوری امریکا تنها کسی نیست که معتقد است، توافقنامه هسته‌یی در راستای منافع ملی این کشور نبوده و نیست. در واقع حتی در میان جمهوری‌خواهان‌ نیز مخالفت‌های بسیاری با ترامپ در مورد توافق هسته‌یی شده است. این تنها در میان سیاستمداران نیست. در نظرسنجی صورت ‌گرفته از شهروندان امریکا بسیاری از افرادی که طرفدار حزب جمهوری‌خواه هستند نیز مواضع ترامپ در مورد ایران را قبول ندارند. طبق نتایج این نظرسنجی حدود 51‌درصد از شهروندان جمهوری‌خواه امریکا، توافقنامه هسته‌یی با ایران را با قاطعیت تایید کرده‌اند و بر پایبندی به آن تاکید دارند. تنها حدود 33‌درصد از آنها مواضع ترامپ را تایید کرده و موافق لغو این توافقنامه هستند.

توافق هسته‌یی میان ایران و امریکا، موافقت 68‌درصد از شهروندان طرفدار حزب دموکرات امریکا را به ‌همراه داشته است. طبق نظرسنجی صورت‌ گرفته از شهروندان امریکایی تنها 10‌درصد از طرفداران حزب دموکرات، مخالف پایبندی امریکا به توافقنامه هسته‌یی با ایران هستند.

همان‌طور که گفته شد، ترامپ بارها نارضایتی خود از برجام را اعلام کرده و برای این نارضایتی، دلایلی عنوان کرده که به نظر بسیاری از تحلیلگران نادرست هستند. این در حالی است که عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا تاکید کرده است هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان‌دهنده نقض توافق هسته‌یی از سوی ایران باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، دونالد ترامپ می‌خواهد از تایید برجام سرباز بزند و تصمیم‌گیری درباره آن را به کنگره واگذار کند. اگر دونالد ترامپ نخواهد پایبندی امریکا به برجام را اعلام کند، کنگره این کشور 60 روز فرصت دارد تا درباره تحریم‌هایی که پیش از این تعلیق شده بود، تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

 

 

ارسال نظر