جایزه «بیتف» بلگراد به «شنیدن» رسید

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۵۳
جایزه «بیتف» بلگراد به «شنیدن» رسید

نمایش «شنیدن» به کارگردانی امیررضا کوهستانی جایزه ویژه فستیوال جهانی تئاتر «بیتف» بلگراد را از آن خود کرد.

به گزارش مهر، نمایش «شنیدن» به کارگردانی امیررضا کوهستانی در ادامه تورهای خارجی خود به‌تازگی در شهرهای بلگراد (صربستان) و اسکوپیه (مقدونیه) به صحنه رفته است.

 این نمایش در پنجاه و یکمین فستیوال بین‌المللی تئاتر «بیتف» در شهر بلگراد اجرا شد و توانست جایزه ویژه این فستیوال را با عنوان «یاوون کریلوف» دریافت کند.

هیات داوران پنجاه و یکمین دوره فستیوال «بیتف» متشکل از ماریا شِوتسوا مدیر فستیوال، ماریا سورنسون، ایوانا سایکو، دراسکو آدزیک و ایگور کوروگا، باتوجه به رای اکثریت، به این نتیجه رسیدند که جایزه بزرگ فستیوال «بیتف» را با عنوان «ماریا تریلویچ» به اجرای «ماونت اولیمپوس: برای جاودانه کردن آیین تراژدی» به کارگردانی یان فاربه از بلژیک اهدا کنند.

این هیات داوران جایزه ویژه فستیوال با عنوان «یاوون کریلوف» را هم به اتفاق آرا به نمایش «شنیدن» به کارگردانی امیررضا کوهستانی و تولید گروه «تئاتر مهر» از ایران اهدا کرد.

در یادداشت هیات داوران پنجاه و یکمین فستیوال بین‌المللی تئاتر «بیتف» برای نمایش «شنیدن» چنین آمده است: «این اثر به‌شدت تاثیرگذار است؛ به خاطر سادگی و شفافیتش و به کار بردن تلاش‌هایی مینی‌مال برای نقل بیشترین اطلاعات درباره ارتباط میان زنان در زمینه اجتماعی، شک، نظارت و عدم اطمینان.

نمایش با ارجاع به ایران اتفاق می‌افتد ولی به ایران محدود نشده و در جهان اجتماعی گسترده‌تری هم معنا می‌یابد. متن جسورانه است و ساختار خردشده‌اش و بافت‌های تکرارش، تصاویر بصری و فیزیکی را با هم و ابزارات تکنولوژیکال و کلمات را با هم، به شکلی دقیق و فکورانه همخوان می‌کند.

بازیگری عالی و ظریف است و در ارتباط نزدیک با نویسنده-کارگردان که این اثر را از زاویه دید زنانه نشان می‌دهد شکل گرفته است که این خود قدمی بسیار مهم و رو به جلو در اجرای تئاتر معاصر است.» «شنیدن» از هفته آینده در شهرهای سرژی (فرانسه) و شارلروآ (بلژیک) اجرا خواهد شد.

 

 

ارسال نظر