جهان در محاصره روبات‌های صنعتی

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۴۸
جهان در محاصره روبات‌های صنعتی

گروه گوناگون   

با توجه به پیشرفت صنایع، توسعه و به‌روزرسانی روبات‌های صنعتی، یکی از مهم‌ترین اهداف برای این فرآیند شناخته شده است. روبات‌های صنعتی، بخش اصلی پروسه تولید در صنعت را برعهده دارند. بر این اساس، شرکت‌های تخصصی بسیاری به بازار تولید و توسعه این روبات‌ها راه پیدا کرده و رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در سال 2014 حدود 221هزار دستگاه روبات صنعتی در جهان به فروش رسید که در مقایسه با سال 2013 افزایش 27‌درصدی داشت. فروش ربات‌های صنعتی در سال 2015 به 254 هزار دستگاه رسید. طبق آمار اعلام شده، فروش روبات‌های صنعتی در سال 2016 با افزایشی 16‌درصدی همراه بود و حدود 294دستگاه روبات در این سال به فروش رسید. انتظار می‌رود که این روند فروش در سال 2017 نیز ادامه داشته باشد و به 349هزار دستگاه برسد. طبق گزارش‌های به دست آمده، ارزش بازار جهانی روبات‌های صنعتی در سال 2016 به بیش از 13میلیارد در سال 2016 رسید که با احتساب نرم‌افزارها، لوازم جانبی و مهندسی سیستم، ارزش این بازار حدود 40میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین طبق پیش‌بینی‌های صورت‌ گرفته، فروش روبات‌های صنعتی در سال 2018 حدود 378هزار دستگاه خواهد بود که در سال 2019 از مرز 400هزار دستگاه می‌گذرد. براساس داده‌های سوی فدراسیون بین‌المللی روباتیک، تعداد روبات‌های صنعتی عرضه شده در جهان تا سال 2020 به 521 هزار دستگاه خواهد رسید. در سال 2016، 5 کشور به عنوان اصلی‌ترین سازندگان روبات‌های صنعتی معرفی شدند. طبق گزارش‌های به دست آمده، چین، کره‌ جنوبی، امریکا، ژاپن و آلمان تقریبا 74درصد از سهم تولید این روبات‌ها را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. به گفته کارشناسان، افزایش طیف صنایع درخواست‌کننده فناوری‌های روباتیک موجب افزایش رشد استفاده از روبات‌ها می‌شود.

همانطور که گفته شد، چین از مهم‌ترین تولیدکنندگان روبات صنعتی در جهان شناخته می‌شود. طبق این گزارش، این کشور با عرضه 87 هزار دستگاه روبات به عنوان بزرگ‌ترین بازار روبات‎های صنعتی حدود یک‌سوم از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش‌های به دست آمده پیش‎بینی می‎شود در سال 2017میلادی تعداد روبات‎های صنعتی چین برای نخستین ‌بار از 110هزار دستگاه فراتر رفته و ظرفیت بازار این نوع از روبات‎ها در چین به 4میلیارد و 220میلیون دلار برسد.

کره جنوبی نیز به عنوان دومین بازار بزرگ روبات صنعتی 41هزار دستگاه روبات در سال 2016 تولید کرده است. آمار نشان می‌دهد، تراکم روبات‌ها از سال 2009 در این کشور 2برابر شده که بالاترین نرخ در جهان را نشان می‌دهد. همچنین دولت کره برای حفظ این روند رو به رشد خود مبلغ ۴۵۰میلیون دلار را برای ۵ سال آینده در نظر گرفته تا پیشرفت‌های خود را افزایش دهد. ژاپن نیز در حوزه علم روباتیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کشور در سال 2016 با عرضه حدود 39هزار دستگاه روبات صنعتی، سومین کشور در فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این روبات‌ها معرفی شده است.

امریکا پس از ژاپن به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روبات‌های صنعتی در جهان معرفی شده است. این کشور با تولید 31هزار دستگاه روبات در سال 2016 رتبه چهارم را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داده است. طبق گزارش‌های به دست آمده این کشور بودجه قابل‌ توجهی به حوزه فناوری اختصاص داده که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. آلمان نیز در سال جاری میلادی، میزبان بزرگ‌ترین نمایشگاه روبات در جهان بود. آلمان سرزمین نخستین خودرو، نخستین رایانه، نخستین موتور جت و نخستین موشک است. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد اگر در فهرست کشورهای فناورانه نیز وجود داشته باشد. این کشور با توجه به پیشرفت و توسعه در تجهیزات و سخت‌افزارها همیشه کانون ساخت تجهیزات جدید بوده است. این کشور با عرضه حدود 20هزار دستگاه روبات صنعتی در جهان، پنجمین کشور برتر تولیدکننده روبات شناخته می‌شود. با توجه به رشد قابل ‌توجه فناوری در جهان شاید در نگاه اول به نظر برسد که آمدن روبات‌ها منجر به بیکاری نیروی کار انسانی شود اما به گفته کارشناسان، کار برای افراد متخصص بیشتر شده و انسان‌ها نیز خواسته یا ناخواسته باید برای کارهای تخصصی آموزش ببینند.

 

ارسال نظر