جاده‌های ابریشم از جنس آهن

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۲۰
جاده‌های ابریشم از جنس آهن

گروه گوناگون|

در دنیای حمل‌ونقل ریلی، رقابت تنگاتنگی میان کشورها برای توسعه خطوط ریلی در داخل و خارج مرزها وجود دارد. این رقابت‌ها در  10 سال گذشته، باعث شده که صنعت حمل‌ونقل ریلی، چند بازیگر اصلی را به جهان معرفی کند. از طرفی، چین با سرمایه‌گذاری‌های کلان، به‌دنبال رسیدن به شاهراه‌های ریلی اصلی در جهان است، ازسوی دیگر، کشورهای اروپایی و امریکایی، با توسعه خطوط ریلی به سمت آسیا، به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های سریع و کلان در این صنعت هستند و می‌خواهند کریدورهای اتصال آسیا به اروپا را ایجاد کنند.

طبق گزارش‌های به دست آمده، شرکت راه‌آهن چین، با نام CRRC از تولیدکنندگان بزرگ‌ قطار و خط‌آهن در جهان شناخته‌ می‌شود. بسیاری از خبرها حاکی از ورود نسل جدیدی از قطارهای شناور مغناطیسی در این کشور است که می‌تواند با سرعت600 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. براساس گزارش‌های منتشر شده، شبکه راه‌آهن چین، یکی از بزرگ‌ترین مسیرهای ریلی دنیاست که مسافت آن بالغ بر 20 هزار کیلومتر اعلام شده است. طبق آمار، حدود 538 میلیارد دلار برای این ناوگان حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری شده است.

شرکت CRRC، علاوه بر اینکه در چین به تولید خط‌آهن با قطارهای شناور مغناطیسی می‌پردازد، در بسیاری از کشورهای غربی، اروپایی و آسیایی نیز ساخت خطوط ریلی را آغاز کرده است. براساس گزارش به دست آمده، این شرکت چینی، با درآمدی معادل 20.7میلیارد دلار در سال 2016، به‌عنوان مهم‌ترین شرکت سازنده خطوط ریلی در جهان شناخته می‌شود.

همان‌طور که گفته شد از آنجا که توسعه ریلی نقش قابل‌توجهی در رشد اقتصادی دارد، بسیاری از کشورها در تلاشند تا برنامه‌هایی برای افزایش و بهینه‌سازی سهم بخش ریلی ارائه دهند. در این میان، شرکت‌های زیمنس، آلستوم و بمباردیه، از مهم‌ترین رقبای چین در ساخت و تولید خطوط ریلی به‌شمار می‌روند. هر چند که چین، در سال 2016، با فاصله بسیاری از کشورها، در صدر جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عمده وسایل نقلیه شناخته می‌شود. براساس گزارش‌ها، شرکت زیمنس آلمان، دومین سازنده خطوط ریلی در جهان به‌شمار می‌رود. این شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های مهندسی اروپاست که محصولاتش، تنوع گسترده‌یی دارد؛ از کالاهای مربوز به آشپزخانه گرفته تا تجهیزات و ماشین‏آلات صنعتی و قطارها. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت بزرگ آلمانی، با درآمدی معادل 8.6میلیارد دلار در سال 2016، در جایگاه دوم تولید‌کنندگان خطوط ریلی در جهان قرار دارد. شرکت آلستوم فرانسه نیز، در رتبه سوم فهرست مهم‌ترین سازندگان خطوط آهن قرار دارد. طبق اخبار منتشر شده، فرانسه یکی از بهترین کشورها در زمینه زیرساخت‌های ریلی است، تاریخچه این صنعت در این کشور به سال 1823 برمی‌گردد. مطابق آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، کیفیت زیرساخت‌های ریلی در فرانسه رتبه چهارم جهانی را به دست آورد. در سال 2016 نیز، این کشور با درآمدی معادل 8 میلیارد دلار، در میان مهم‌ترین تولیدکنندگان خطوط آهن قرار گرفت. همان‌طور که گفته شد، چین در سال‌های اخیر، به بزرگ‌ترین سازندگان خطوط ریلی در جهان تبدیل شده است. طبق گزارش‌های به ‌دست آمده، هر چند که فرانسه و آلمان، خود از مهم‌ترین تولیدکنندگان صنعت حمل‌ونقل ریلی به‌شمار می‌روند، اما درنظر دارند با ادغام دو شرکت بزرگ خود -زیمنس و آلستوم- امکان رقابت با رقیب چینی را در این صنعت حفظ کنند.

در میان مهم‌ترین تولیدکنندگان خطوط ریلی جهان باتوجه به درآمد، شرکت بمباردیه، در رتبه چهارم قرار دارد. این شرکت چندملیتی که اکنون مقر اصلی آن در شهر مونترال کاناداست، تولیدکننده پیشتاز در صنایع هواپیماسازی، تجهیزات دفاعی، نظامی و ساخت قطار در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۴۲ در کبک کانادا تاسیس شده و حالا در فهرست ۵۰۰شرکت بزرگ جهان قرار دارد. طبق آمار به دست آمده، در سال 2016، درآمد این شرکت در تولید خطوط آهن، مبلغی معادل 7.6 میلیارد دلار بوده است.

براساس داده‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، در دوره سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، در سطح جهان به‌طور متوسط ۱۳۰ میلیارد دلار در بخش ریلی سرمایه‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به ۲۷۰میلیارد دلار افزایش یابد. براساس اعلام این سازمان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های ریلی کشورهای در حال توسعه نیز پس از سال ۲۰۰۵ رشد قابل‌توجهی داشته و طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از لحاظ تعداد پروژه‌ها و همچنین از لحاظ میزان بودجه صرف شده، منطقه جنوب آسیا در صدر قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر