اسلحه بدون محدودیت

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۳۰
اسلحه بدون محدودیت

گروه گوناگون|

 در 3 دهه گذشته، تیراندازی‌های مرگباری در امریکا، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، هرچند که جمعیت امریکا، کمتر از 5 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما بیش از 30درصد از عاملان تیراندازی در این کشور زندگی می‌کنند. این آمار، امریکا را در میزان وقوع تیراندازی‌های مرگبار، در رتبه اول در میان سایر کشورهای جهان قرار داده است.

تیراندازی یک‌شنبه در شهر لاس‌وگاس، یکی از صدها تیراندازی در سال جاری میلادی در امریکا بود. در این حادثه، 59 نفر که در یک جشنواره موسیقی حضور داشتند، کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند. شمار بالای تلفات، این حادثه را به مرگبارترین تیراندازی در 30 سال اخیر تبدیل کرد.

پیش از این، تیراندازی در یک باشگاه شبانه، به‌عنوان مرگبارترین تیراندازی شناخته می‌شد. این حادثه در ژوئن 2016، در یک باشگاه در شهر اورلاندو رخ داد که طی آن 49 نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند. در آن زمان، بسیاری از شبکه‌های خبری و تحلیلی امریکایی، این حادثه را بدترین حادثه تیراندازی در تاریخ امریکا معرفی کرده بودند. مهاجم اورلاندو «عمر متین» شهروند فلوریدا و از اعضای داعش بوده است. شاهدان این حادثه می‌گویند که ده‌ها تیر به سمت افرادی که داخل باشگاه شبانه بودند، شلیک شد. همچنین فرد مسلح چندین نفر را به گروگان گرفته بود که سرانجام پس از 3 ساعت، پلیس موفق به کشتن او شد.

علاوه بر مراکز عمومی در این کشور، مدارس و مراکز آموزشی امریکا نیز در سال‌های گذشته، بارها شاهد چنین خشونت‌هایی بوده‌اند. آمار نشان می‌دهد که هر ساله، تعداد بسیاری از دانش‌آموزان امریکایی در حوادث تیراندازی در مدارس، کشته می‌شوند. در این میان، مرگبارترین تیراندازی در مراکز آموزشی، در سال 2007 به ‌وقوع پیوست. در آوریل این سال، فردی مسلح، 33 نفر را در دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا کشت و بیش از 20 نفر را زخمی کرد. در سال 2012، مدرسه سندی هوک کنتیکت نیز شاهد یکی از مرگبارترین حوادث در میان ده‌ها تیراندازی در مدارس امریکا بود. در این حادثه، بیش از

 28 دانش‌آموز کشته و 2 نفر نیز زخمی شدند.

در اکتبر 1991 نیز، مهاجم مسلحی در یک کافه، تیراندازی مرگبار دیگری را در تاریخ امریکا رقم زد. در این حادثه که در ایالت تگزاس رخ داد، فردی با خودرو وارد کافه شده و با تیراندازی، 24 نفر را کشته و 20 نفر را زخمی کرد. پیش از این نیز، در جولای 1984، مهاجمی با حمله مسلحانه به رستوران مک‌دونالد در ایالت کالیفرنیا، منجر به کشته شدن 22 نفر شده بود. شمار تلفات، این حادثه را به‌ ششمین تیراندازی مرگبار در امریکا تبدیل کرده است.

5 سال پیش از این حادثه نیز، در 20 آگوست 1986، یکی از کارکنان اداره پست در ایالت اوکلاهاما که در آستانه اخراج شدن بود، به سمت 14 نفر از همکاران خود تیراندازی کرده و 21 نفر را نیز زخمی کرد. او پس از این حادثه، به زندگی خود نیز پایان داد.

در سال 2015 نیز، عابران در شهر سن برناردینو مورد هجوم فرد مسلحی قرار گرفتند در این حادثه در ایالت کالیفرنیا، 14 نفر کشته و بیش از 20 نفر زخمی شدند. همان‌طور که گفته شد، سالانه افراد بسیاری بر اثر تیراندازی در مدارس و مراکز آموزشی امریکا کشته می‌شوند. پس از حادثه دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا و مدرسه سندی هوک کنتیکت، مدرسه نظامی فوت‌هورد تگزاس، مرگبارترین تیراندازی را در مراکز آموزشی امریکا به‌نام خود ثبت کرد. در این حادثه که در سال 2009 به وقوع پیوست، 13 نفر به ضرب گلوله کشته و بیش از 30 نفر نیز زخمی شدند. 10سال پیش از این نیز، دبیرستان کلمباین در ایالت کلرادو، مورد تهاجم فردی مسلح قرار گرفت. در این حادثه نیز 12 دانش‌آموز و یک معلم کشته و بیش از 14 نفر زخمی شدند. در جولای 2012 نیز، در حادثه تیراندازی در یک مرکز تئاتر در ایالت کلرادو، 12 نفر کشته و 70نفر زخمی شدند. طبق آمار به دست آمده، بسیاری از امریکایی‌ها، سالانه در خشونت‌های مسلحانه کشته می‌شوند. به گفته بسیاری از کارشناسان، قانون حمل سلاح در این کشور، باعث شده که حوادث بیشتری در این کشور به وقوع بپیوندد، همچنین گاهی این حوادث ریشه در برخی عوامل فرهنگی دارد.

 

ارسال نظر