صدسالگی پیشگام نقاشی مدرن

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۵۱
صدسالگی پیشگام نقاشی مدرن

نمایشگاه آثار «هوشنگ پزشک‌نیا» همزمان با صدسالگی او در گالری شهریور برگزار می‌شود.

45 سال پس از درگذشت هوشنگ پزشک‌نیا (نقاش پیشگام سبک مدرن) گالری شهریور، نمایشگاهی از آثار این هنرمند فقید را برپا می‌کند.

به گفته امیرحسین زندی، مدیر گالری شهریور در این گالری حدود ۳۰ اثر از پزشک‌نیا نمایش داده خواهد شد که توسط خانواده هنرمند و مجموعه‌داران در اختیار گالری قرار گرفته است. در نمایشگاه هوشنگ پزشک‌نیا از کارهای دهه ۳۰ تا دهه ۵۰ که هنرمند از دنیا می‌رود در این نمایشگاه در معرض نمایش هست که در یک نظر می‌شود کمابیش فعالیت هنری او را مرور کرد.

به گزارش ایسنا، مدیر گالری شهریور درباره ویژگی متمایزکننده آثار پزشک‌نیا افزود: پزشک‌نیا یکی از نوابغ هنر مدرن ایران بود که عمر کوتاهش مجال هنرنمایی بیشتر را از او گرفت. اگر به تاریخ و برهه‌یی که او به هنر مدرن روی آورد، دقت شود (دهه ۲۰شمسی) و اینکه او شاگرد پروفسور لئوپولد لوی نیز بوده اهمیت هنر او بیشتر نمایان می‌شود. نوع تکنیک این هنرمند منحصربه‌فرد است و او صاحب خلاقیت بالایی بوده است. پزشک‌نیا مقلد کسی نبوده و بدون نگرانی از قضاوت مردم، صرفا به هنرش فکر می‌کرده است.

هوشنگ پزشک‌نیا به روایت دست‌خط پشت قرآن در روز 4 خرداد سال 1296 در تهران به دنیا آمد. در سال 1316 از دانش‌سرای عالی لیسانس تاریخ و جغرافیا گرفت و به تدریس در دبیرستان‌های کرمان مشغول شد.

در سال 1321 عازم ترکیه شد و به تحصیل نقاشی و تاریخ هنر در آکادمی هنرهای زیبای استانبول زیرنظر پروفسور لئوپولد لوی پرداخت و در همین جا بود که با نقاشی مدرن جهان آشنا شد، در آبان 1323 پزشک‌نیا به همراه حسین طاهر‌زاده‌بهزاد، نگارگر ایرانی آثارشان را در کنسولگری ایران در استانبول به تماشا گذاشتند. در سال 1327 به استخدام بخش انتشارات شرکت نفت در آمد و برای نشریات شرکت نفت کارهای طراحی و نقاشی می‌کرد.

 

ارسال نظر