استقلالی نشدنی

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۸۰
استقلالی نشدنی

 نیویورک‌تایمز:

در این روزها، برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، بسیاری از کشورها را درگیر کرده است. رسانه‌های سراسر جهان نیز در روزهای اخیر، گزارش‌های متعددی از این همه‌پرسی منتشر کرده‌اند. نیویورک‌تایمز هم در صفحه اول خود گفته که را‌ی‌گیری برای استقلال کردستان، تنها به مشکلات اضافه کرده است. به گزارش این روزنامه، در سایه مخالفت همسایگان عراق و کشورهای مختلف و همچنین سازمان ملل، بغداد اعلام کرده که این همه‌پرسی برخلاف قانون اساسی عراق است و آن را به رسمیت نمی‌شناسد. این درحالی است که شورای عالی همه‌پرسی کردستان عراق از قصد خود برای آغاز مذاکره با دولت مرکزی عراق خبر داده و نام خود را به «شورای عالی استقلال» تغییر داده است. دولت عراق، از اقلیم کردستان خواسته نتایج این همه‌پرسی را باطل اعلام کرده و کنترل مرزها را به این دولت بسپارد. همچنین پیش از این مقامات اطلاعاتی و امنیتی عراق از تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه اقلیم کردستان توسط بغداد، آنکارا و تهران خبر دادند.

 ال‌پایس:

صفحه اول این روزنامه اسپانیایی، به آشوب‌های پس از همه‌پرسی استقلال کاتالونیا پرداخته است. به گزارش ال‌پایس، راخوی نخست‌وزیر اسپانیا، از تلاش دولت این کشور برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از این همه‌پرسی غیرقانونی خبر داد. طبق گزارش‌ها برگزاری همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی که دولت مادرید آن را غیرقانونی اعلام کرده است، به خشونت متوسل شدند. بر این اساس، راخوی، در یک سخنرانی تلویزیونی درباره این همه‌پرسی گفت: در حال حاضر می‌توانم به صراحت چیزی را که همگی می‌دانید و شاهد بوده‌اید، به شما بگویم. امروز ما رفراندومی برای خودمختاری در کاتالونیا نداشتیم. آنچه رخ داد، تلاشی برای برهم زدن نظم و آرامش کشور بود. او در ادامه به حکمرانی قانون در اسپانیا تاکید کرد و گفت افرادی را که می‌خواهند از قانون بگریزند، محدود می‌کند.

 وال‌استریت ژورنال:

این روزنامه در صفحه اول خود، گزارشی از پیشنهاد تیلرسون به ترامپ منتشر کرده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، پیش از این، تیلرسون وزیر خارجه امریکا، پیشنهاد مذاکره با کیم‌ جونگ اون رهبر کره‌شمالی را با دونالد ترامپ مطرح کرده بود. رییس‌جمهور امریکا نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه این کشور گفت که او دارد وقتش را تلف می‌کند. دونالد ترامپ در پیامی در توییتر خود گفت: «من به رکس تیلرسون وزیر خارجه گفتم که با تلاش برای مذاکره با مرد موشکی وقتش را تلف می‌کند.» «مرد موشکی» لقبی است که ترامپ در توییت‌های اخیر خود به «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی داده است. تیلرسون در اظهاراتی در سفارتخانه امریکا در پکن بیان کرد که آزمایش‌های هسته‌یی کره‌شمالی باعث نمی‌شود که واشنگتن از گزینه نظامی علیه پیونگ‌یانگ استفاده کند. پیش از این کره‌شمالی اعلام کرده بود که اظهارات رییس‌جمهوری امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را اعلان جنگ علیه کشورش تلقی می‌کند.

 

 

ارسال نظر