رونمایی از فرش های قاجاری

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۸۳
رونمایی از فرش های قاجاری

تعدادی از فرش‌های باغی نفیس دوره قاجار برای نخستین ‌بار در عمارت چادرخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده‌اند.

مدیر مجموعه فرهنگی- تاریخی کاخ گلستان با اعلام این خبر گفت: فرش یکی از عالی‌ترین جلوه‌های هنر ایران و بهترین تجسم باغ است به طوری‌ که در ایران مفهومی نمادین از بهشت است و هندسه‌یی ویژه بود که در آن نهرها، گیاهان و کوشک‌ها به روش‌های گوناگونی تقسیم شده است. او افزود: شناسایی مفهوم هندسه در باغ و فرش ایرانی و چگونگی استفاده از این مفهوم برای ایجاد پیوند در ترکیب‌بندی آن، یکی از مهم‌ترین اهداف فرش‌بافی است و دارای معانی عمیق بوده که غنای یکی باعث تاثیر بر دیگری شده است.

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی اظهار کرد: فرش و باغ ایران دو هنر کهن هستند که با هم پیوند دارند، نقش‌هایی مانند گل و مرغ در فرش‌های ایرانی باعث شده تا این هنر از طبیعت باغ‌سازی بهره‌مند شود. او از برپایی نخستین نمایشگاه فرش‌های باغی قاجاری کاخ گلستان خبر داد و افزود: کاخ گلستان گنجینه‌یی از فرش‌های باغی نفیس بوده که در این نمایشگاه ۹تخته فرش با 7 تخته قالیچه و ۲ تخته قالی با طرح‌های درختی، محرابی، گلدانی، لچک ترنج و ظل‌السلطانی از شهرهای اراک، فراهان، مشهد، اصفهان و کاشان به نمایش گذاشته شده است. قدمت این فرش‌ها به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

مدیر کاخ گلستان افزود: جنس این فرش‌ها از ابریشم، پشم و پنبه بوده و بافنده آن مشخص نیست، تنها یک فرش که متعلق به شهر مشهد است، نام بافنده آن روی کتیبه فرش به نام اخوی مشخص شده است. درحال حاضر ۳۴۰ تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که قرار است در زمان‌های مختلف به نمایش گذاشته شود. این نمایشگاه تا پایان مهر و از ساعت 9 تا 16 امکان‌پذیر است.

 

 

ارسال نظر