پیش‌بینی حوادث سهمگین با کمک ریاضیات

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۰۵
پیش‌بینی حوادث سهمگین با کمک ریاضیات

دانشمندان در «موسسه فناوری ماساچوست» (MIT) با همکاری محمد فرازمند دانشمند ایرانی اعلام کرده‌اند که قادرند از مدل‌های مهندسی شده برای پیش‌بینی توفان‌های بزرگ استفاده کنند.

به گزارش اینورس، این دانشمندان با استفاده از یک سری فرمول‌های مهندسی شده، الگوریتم‌هایی را برای پیش‌بینی حوادث سهمگین توسعه دادند.  «تمیستوکلیس ساپسیس» یکی از دانشمندان این موسسه اظهار کرد: در حال حاضر هیچ روشی برای پیش‌بینی زمان وقوع این حوادث وجود ندارد به همین دلیل ما چارچوبی را برای پیش‌بینی این حوادث عظیم از روی جریان‌های سیال آشفته ایجاد کرده‌ایم.  این الگوریتم جدید از شرایط پیش‌زمینه حوادثی مانند توفان‌های بزرگ برای پیش‌بینی آنها استفاده می‌کند.  به گزارش ایسنا، ساپسیس پیش‌تر نیز کارهایی را در این زمینه انجام داده بود اما در این پژوهش جدید با کمک محمد فرازمند دانشمند ایرانی در موسسه فناوری ماساچوست مطالعات پیشین خود را در زمینه پیش‌بینی وقایع بزرگی مانند توفان‌های سهمگین ادامه داد.

او در این باره اظهار کرد: اگر ما توانایی پیش‌بینی این وقایع را داشته باشیم، می‌توانیم استراتژی‌هایی را در جهت جلوگیری از آنها به کار‌گیریم.

جریان‌های سیال آشفته به جریان‌هایی گفته می‌شود که به شیوه نامنظم و نه خطی حرکت می‌کنند که توفان‌ها نمونه‌یی از آن هستند.

محققان یک الگوریتم ساخته‌اند که معادلات مربوط به یک نوع آشفتگی به نام «جریان کولموگروف» (Kolmogorov flow) را با داده‌های هواشناسی موجود برای ایجاد شرایط پیشگیرانه در برابر جریان‌های آشفته ترکیب می‌کند.

آنها دقت این الگوریتم را با شبیه‌سازی جریان‌های آشفته سنجیدند و در نهایت دریافتند که این الگوریتم می‌تواند با دقتی بین 75 تا 99درصد این وقایع عظیم را پیش‌بینی کند.

 

ارسال نظر