شناسنامه‌ای برای غارِ تهران

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۲۶

 نخستین شناسنامه غار در آستانه روز جهانی غارهای پاک، برای «رودافشان» صادر شد. این غار که از آثار طبیعی پربازدید حاشیه تهران است، با استناد بر مدارک نقشه‌بردار اتریشی آن، براثر بازدیدهای انبوه و بی‌برنامه در معرض نابودی قرار گرفته است. در شناسنامه غار «رودافشان» علاوه بر ارائه اطلاعات جغرافیایی و نحوه تشکیل آن، یکسری نکات ایمنی الزام‌آور هنگام بازدید آمده است. طرح شناسنامه‌دار کردن غارهای ایران از سوی انجمن غارشناسی و غارنوردی ایران پیگیری می‌شود و در نخستین گام برای یکی از غارهای آسیب‌دیده تهران اجرا شد.

غار رودافشان یکی از زیباترین غارهای ایران است که در دامنه کوه‌های حوالی روستایی با همین نام و در استان تهران قرار دارد. رسیدن به دهانه غار مستلزم اندکی کوهپیمایی است. دهانه بزرگ و تالار وسیع این غار از شاخصه‌های اصلی آن است. به گزارش ایسنا، ناصر محمودی‌فرد فرماندار شهرستان دماوند، در مراسم رونمایی از این شناسنامه که با حضور جمعی از مسوولان و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد، از این فرصت برای ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری دماوند استفاده کرد و با اعتراف به اینکه زیرساخت‌های این شهرستان در بخش گردشگری ناقص است، گفت: دماوند زمانی حتی در حد تامین کردن اسکان موقت مسافران عاجز بود، اما مدتی است اقداماتی شده و این مشکل تا حدی برطرف شده است.

او همچنین با اشاره به اینکه شهرستان دماوند اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداشت و چند ماه است که این اداره راه‌اندازی شده است، بیان کرد: دماوند حتی طرح جامع گردشگری ندارد و باید فوری چنین طرحی ارائه و وارد مراحل سرمایه‌گذاری شود.

او سپس بیان کرد: تاکنون به‌شکل جدی روی این غار کار نشده بود، در حالی که روستای حاشیه آن، بستر و امکانات خوبی برای توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری دارد، ولی لازم است برای سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد شود.

محمودی‌فرد، همچنین برای هزینه‌کرد در این غار با هدف جذب گردشگر اعلام آمادگی کرد.

 

ارسال نظر