بردگان قرن 21

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۲۱
بردگان قرن 21

گروه گوناگون  با وجود تلاش‌های جهانی که برای ریشه‌کن کردن برده‌داری صورت ‌گرفته، حالا سال‌هاست که جهان با شکل جدیدی از برده‌داری روبه‌رو است. آخرین آمار به دست آمده، نشان می‌دهد که در سال 2016 بیش از 40میلیون نفر در جهان به اشکال مختلف مورد برده‌داری مدرن قرار گرفته‌اند. طبق تازه‌ترین تحقیقات به دست آمده، کار اجباری از شایع‌ترین اشکال برده‌داری به ‌شمار می‌رود.

براساس آمار منتشر شده حدود 16میلیون نفر در سراسر جهان در کارهای اجباری مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرند؛ از کار اجباری کودکان گرفته تا اشتغال خانواده‌هایی که برای پرداخت بدهی‌های باقی‌مانده از نسل‌های قبل ناچار به کار بدون دریافت دستمزد هستند. براساس تحقیقات به دست آمده، برده‌داری در تمام کشورها به ‌نوعی قابل مشاهده است. کار اجباری، قاچاق انسان، بردگی به دلیل بدهی و... همگی از مصادیق برده‌داری مدرن هستند که در زندگی بسیاری از افراد آسیب‌پذیر جهان تاثیر می‌گذارد. افرادی که به کار اجباری وادار می‌شوند اغلب در صنعت کشاورزی، تولید محصولات غذایی، ماهیگیری، تولید و ساختمان‌سازی کار می‌کنند. کارگران مهاجر و مردمان بومی بیشتر در معرض آسیب‌ هستند. ازدواج اجباری نیز به عنوان رایج‌ترین برده‌داری مدرن معرفی شده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، زنان در رابطه با اشکال مدرن بردگی، آسیب‌پذیرتر هستند؛ آنها به دلیل دسترسی کمتر به آموزش همچنین وجود برخی سنت‌های فرهنگی در جوامع مختلف بیشتر در معرض انواع برده‌داری قرار گرفته و ناچار به پذیرفتن آن می‌شوند. آن طور که آمار نشان می‌دهد بیش از 15میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل مختلف تن به ازدواج‌های اجباری می‌دهند که این ازدواج‌ها از اشکال برده‌داری مدرن و مربوط به زنان و دختران شناخته می‌شود. تحقیقات بسیاری در زمینه ازدواج اجباری حاکی از آن است در بسیاری موارد که دختران و زنان از ازدواج اجباری امتناع می‌کنند، ممکن است توسط خانواده مقابل دزدیده یا کشته شوند. در این ازدواج‌ها، زنان به عنوان برده همسر و خانواده ‌او شناخته می‌شوند. ازدواج‌های اجباری هنوز در بسیاری از مناطق جهان دیده می‌شود و گاهی کودکان نیز در معرض این نوع برده‌داری مدرن قرار می‌گیرند.

در ادامه این گزارش از بهره‌کشی افراد توسط دولت‌ها نیز به عنوان اشکال برده‌داری یاد می‌شود. سازمان‌ بین‌المللی کار بیش از 4میلیون نفر را در سراسر جهان، قربانی کار اجباری در زندان‌ها و اردوگاه‌های دیگر معرفی کرده است. هر چند که از مهم‌ترین اهداف به‌ کار گماردن زندانی‌ها در زمان بازداشت، بازپروری آنان بوده اما در بسیاری از کشورها ممکن است، دولت‌ها و ارگان‌های نظامی از نفوذ خود سوءاستفاده کرده و افراد را مجبور به کار اجباری کنند.

همانطور که گفته شد، زنان و دختران به دلیل برخی سنت‌های فرهنگی بیشتر از مردان در معرض برده‌داری قرار می‌گیرند. در آمار به دست آمده از مجموع افرادی که در اشکال مختلف برده‌داری مدرن به ‌سر می‌برند حدود 71درصد را زنان تشکیل می‌دهند. از آنجا که زنان و دختران آسیب‌پذیری بیشتری دارند، قربانیان اصلی برده‌داری مدرن به ‌شمار می‌روند. در این آمار به دست آمده، سهم مردان در این برده‌داری نوین حدود 29درصد اعلام شده است. همچنین در میان گروه‌های سنی مختلف، بزرگسالان بیشتر در معرض برده‌داری و استثمار مدرن قرار دارند. هر چند که کار اجباری کودکان از مهم‌ترین چالش‌های جوامع‌ بین‌المللی به‌شمار می‌رود اما طبق آمار به دست آمده حدود 75درصد از قربانیان برده‌داری مدرن را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. آخرین گزارش‌ها از شاخص برده‌داری جهانی در سال 2016 نشان می‌دهد که تعداد برده‌های مدرن بیشتر از آمار پیش‌بینی شده است و تقریبا دو سوم از آنان‌ در کشورهای آسیایی زندگی می‌کنند.

 

ارسال نظر