تشکیل پیکره زبان‌آموز فارسی در دانشگاه بلگراد

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۴۱
تشکیل پیکره زبان‌آموز فارسی در دانشگاه بلگراد

پیکره «سلام فارسی» (SFLC) به عنوان نخستین پیکره زبان‌آموز فارسی، با هدف جمع‌آوری تولیدات نوشتاری فارسی‌آموزان و شناسایی و بررسی خطاهای فارسی‌آموزی با نظارت علمی دپارتمان زبان‌شناسی دانشگاه بلگراد تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، سعید صفری مدرس زبان فارسی در این دانشگاه و پژوهشگر طرح یاد شده با اعلام این خبر اظهار کرد: پروژه تولید پیکره زبان‌آموز فارسی با انجام مطالعات نظری، گردآوری داده‌ها و فراداده‌ها از فارسی‌آموزان، تدوین چارچوب بررسی خطاها و تهیه نرم‌افزارهای مورد نیاز برای برچسب‌زنی و گزارش‌گیری طی دو سال تکمیل شده است. در این پیکره با استفاده از ابزارهای اختصاصی، خطاهای صرفی، نحوی، واژگانی، نگارشی و سبکی فارسی‌آموزان در سه لایه نشانه‌گذاری شده و پیکره قادر به ارائه گزارش‌ و آمارهای متعددی از ساختار، حوزه و نوع خطاهای فارسی‌آموزان است؛ همچنین با تلفیق متغیرهای فراداده‌ و خطاها، امکان جست‌وجو و دریافت گزارش‌های دقیق‌تر از جمله ارتباط خطاها با زبان اول، جنسیت، سن و سطح فارسی‌آموزی نیز وجود دارد. او با اشاره به اهمیت استفاده از پیکره زبان‌آموز در حوزه آموزش زبان فارسی گفت: طراحی و تولید انواع پیکره‌های فارسی‌آموز، ضرورتی پایه و اجتناب‌ناپذیر برای بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی به خارجیان و آموزش فارسی به شیوه علمی است. با استفاده از گزارش‌ها و تحلیل‌های مبتنی بر پیکره‌های زبان‌آموز می‌توان الگوهای یادگیری، بسامد واژگانی، نقاط ضعف و قوت فارسی‌آموزی، خطاهای پربسامد و به‌طور کلی نیازهای آموزشی فارسی‌آموزان در گروه‌ها و سطوح مختلف را به‌ویژه با در نظر گرفتن پیشینه زبان اول به‌طور علمی و دقیق‌ شناسایی کرد. در سطح کاربردی، متخصصان حوزه آموزش زبان فارسی می‌توانند با بهره‌گیری از چنین پیکره‌هایی، برنامه درسی، محتوای آموزشی، واژه‌نامه‌ها، کتاب و درسنامه‌های متناسب و هدفمند تولید کنند و در سطح نظری، پژوهش‌های مرتبط با یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم یا خارجی نیز با تکیه بر تحلیل‌های پیکره‌یی عینی‌ و مستند خواهد بود.

صفری افزود: طراحی و تولید پیکره‌ سلام فارسی که با نظارت و حمایت دانشکده فیلولوژی به انجام رسیده در راستای برنامه‌های میان‌مدت برای توسعه و ارتقای سطح آموزش زبان فارسی در دانشگاه بلگراد است و اجرای این پروژه امتیاز پژوهشی برای تشکیل کرسی زبان فارسی این دانشگاه محسوب می‌شود. پیکره سلام فارسی در فهرست پیکره‌های زبان‌آموز جهان که از سوی دانشگاه لووین بلژیک (UCL) تهیه می‌شود، نمایه شده است و از سوی این دانشگاه با دسترسی محدود پژوهشی و به صورت برخط ارائه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر