میکی ‌موس وارد شد

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۶۶
میکی ‌موس وارد شد

گروه گوناگون|

هجدهم سپتامبر سال ۱۹۲۸ برابر با بیست و هشتم شهریور 1307 دیزنی با ارائه نخستین فیلم کارتونی با نام «میکی موس» خود را به تمام جهانیان معرفی کرد. این نخستین انیمیشنی بود که به صورت صدادار تولید شد. میکی، ستاره آن نیز به یک چهره بی‌رقیب بین‌المللی عصر خود تبدیل شد و نام خالق خود، دیزنی را در تاریخ ماندگار کرد.

نام‌آشناترین فیلم‌ساز عرصه سینمای پویانما یا انیمیشن، «والت دیزنی» است. کسی که توانست با یک موش نقاشی شده یا همان «میکی ماوس»، روند فرهنگ امریکایی را دگرگون کند. والتر الیاس «والت» دیزنی یک تاجر، کاریکاتوریست، پویانما، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، کارآفرین و صداپیشه امریکایی بود. او یکی از چهره‌های سرشناس صنعت انیمیشن امریکا و سراسر جهان، به عنوان یک نماد بین‌المللی و بشردوست شناخته شده است که به خوبی در طول فعالیت‌هایش در قرن بیستم همگان او را می‌شناسند. او و برادرش «روی اولیور دیزنی» با عنوان غول تجاری هالیوود مشهورند.

والت دیزنی، بنیان‌گذار محصولات والت دیزنی است که بعدها به یکی از معروف‌ترین و بهترین شرکت‌های تولید فیلم تبدیل و مشهور شد. این شرکت در حال حاضر با نام کمپانی والت دیزنی معروف است و درآمد سالانه آن در سال ۲۰۱۳، ۴ میلیارد دلار بوده است. دیزنی به عنوان یک انیماتور و کارآفرین، به خصوص به عنوان یک تولیدکننده فیلم و نمایش‌دهنده محبوب، و همچنین به عنوان یک نوآور در انیمیشن و طراحی پارک تفریحی ملاحظه شده است. او و کارکنانش برخی از شخصیت‌های کارتونی معروف دنیا مانند میکی ماوس را خلق کردند که دیزنی شخصاً صداپیشگی او را

برعهده گرفت.

نخستین کارتون میکی ماوس با نام «کشتی بخار ویلی» در سال ۱۹۲۸ به نمایش درآمد، این در حالی بود که لوئیس. ب. مایر، یکی از مدیران کمپانی مترو گلدوین مایر، حاضر نشده بود با والت دیزنی قرارداد پخش امضا کند. او عقیده داشت فیلم خیلی خشن است و هیچ زن بارداری نمی‌تواند تماشای خزنده‌یی ده فوتی را روی پرده تاب بیاورد. اما میکی ماوس با همان خشونت هیجان‌انگیزش، سال‌ها بعد در سراسر جهان محبوب کوچک و بزرگ شد. گفته شده که «آدولف هیتلر» به این موش قهرمان علاقه خاصی داشت و در سال ۱۹۳۷، پنج فیلم میکی ماوس را برای نمایش در محفل خصوصی خود به کمپانی فوکس قرن بیستم سفارش داد.

شهرت و محبوبیت میکی ماوس، چنان بالا گرفت که در جنگ جهانی دوم واحدهای نظامی امریکا، تصویرش را بر بمب‌افکن‌ها، زیردریایی‌ها و تانک‌ها نصب می‌کردند و معتقد بودند که برایشان شانس می‌آورد. جالب اینکه چنین تصاویری روی بمب‌افکن‌های ارتش آلمان نیز دیده می‌شد و ظاهراً سربازان آلمانی هم او را به عنوان سمبل شانس قبول داشتند.

 

ارسال نظر