سقفِ یک مرد، باغ مردِ دیگری‌ است

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۸۰
سقفِ یک مرد، باغ مردِ دیگری‌ است

مدت‌هاست که خبرهایی حاکی از خودنمایی مناظر، معماری و میراث ‌فرهنگی ایران ‌در نشریات خارجی مطرح می‌شود. از جاذبه‌های پرطرفدار ایران، می‌توان به روستاهای پلکانی منحصر‌به‌فردی اشاره کرد که صمیمیت خانواده‌های روستایی را به نمایش می‌گذارند و میراثی به‌جای مانده از گذشتگان ایران هستند. در استان کردستان روستاهای پلکانی زیادی هست. نزدیکی با رشته‌ کوه‌های زاگرس، موقعیتی را پدید آورده که خانه‌ها به صورت طبقه‌طبقه ساخته شوند. صمیمیت میان مردم این ناحیه در حدی است که با اینکه حیاط خانه بالایی پشت‌بام خانه پایینی است اما سالیان سال است که آنها بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می‌کنند. یکی از نشریات محلی در تورنتو، در تازه‌ترین شماره‌ منتشر شده‌اش، روستای پلکانی «پالنگان» را که پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شده، معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، «تهرانتو»، ‌نشریه‌یی به زبان فارسی است که از حدود 2سال پیش برای ایرانیان مقیم تورنتو در بیش از ۵هزار شمارگان چاپ می‌شود که در این شماره، بخشی به معرفی جاذبه‌های گردشگری، محصولات صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران اختصاص داده شده است.

این اقدام به دنبال درخواست ایرانیان مقیم تورنتو مبنی بر لزوم معرفی زیبایی‌های تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران به نسل جوانی که پس از مهاجرت والدین‌شان در کانادا متولد شده‌اند و از خط و زبان فارسی و فرهنگ کشورمان فاصله گرفته‌اند، صورت گرفته است. یک هفته پیش از آنکه این نشریه از روستای پلکانی پالنگان بنویسد، روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن نیز این روستا را با این مقدمه که «سقف یک مرد، باغ مرد دیگری است» به عنوان یکی از ۱۰۰ مقصدی که لازم است در طول زندگی آنها را دید، پیشنهاد داده بود. پالنگان روستایی از توابع استان کردستان است که معماری آن از سکونتگاه‌های کوهستانی ایران‌باستان برگرفته شده و قدمتش به پیش از اسلام برمی‌گردد. معمولا گردشگران هنگام سفر به اورامان، پالنگان را هم می‌بییند. این روستاها که پرونده‌شان برای ثبت جهانی در یونسکو نیز آماده شده و به تازگی بازرسان این سازمان بین‌المللی از آن بازدید کرده‌اند، در بخش هزار ماسوله در غرب ایران واقع شده‌اند که معماری بیشتر روستاهای آن، خشکه‌چینی و پلکانی است.

 

ارسال نظر