نمایش آثار «اشلگل» در خانه گوته

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۰۷
نمایش آثار «اشلگل» در خانه گوته

خانه گوته در فرانکفورت به مناسبت ۲۵۰امین سالگرد تولد آگوست ویلهلم اشلگل، شاعر و منتقد ادبی و مترجم آلمانی آثار شکسپیر نمایشگاهی را درباره زندگی او دایر کرده است.

این شاعر و منتقد ادبی آلمانی همیشه در سایه برادرش فریدریش ایستاده بود، با روحیه عاشقانه ناآرامی که هیچ برنامه‌یی نداشت، البته برنامه‌هایی در سرش بود که بعدها آن را شکل داد. برای درک کار آگوست ویلهلم اشلگل، هاینریش هاینه به‌طرز قابل‌توجهی درباره دانش‌آموز خود توضیح داده است. او در کتاب معروف خود «مدرسه رمانتیک»، هیچ شک و تردیدی باقی نگذاشته که فریدریش اشلگل مهم‌تر از آگوست بوده و در واقع او تحت اندیشه برادرش زندگی ‌کرده است. هاینه همچنین فردریش را هم به چالش می‌کشد. احتمالا استاد هاینه با تربیت دانش‌آموزان شاعر موافق نبوده است.

خانه گوته در فرانکفورت با همکاری تعدادی از موسسات می‌خواهد تا تصویر واضح و روشنی از اشلگل، مترجم و شاعر معروف آلمانی ارائه دهد. آگوست اشلگل به عنوان مترجم آثار شکسپیر در میان متفکران رمانتیک تحصیل کرده، شناخته شده است؛ او نه تنها به عنوان یک مترجم و نویسنده آلمانی بلکه به عنوان منتقد، مقاله‌نویس و بنیانگذار مطالعات ادبی تطبیقی شناخته شده و در عین حال او شخصیتی اجتماعی داشت که به راحتی با فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کرد و تقریبا با تمام شخصیت‌های اروپایی در فرهنگ، علم و سیاست ارتباط داشت. در ماربورگ، نامه‌های آگوست را به تازگی به صورت دیجیتال ویرایش کرده‌اند و تقریبا ۵هزار نامه در حال حاضر به‌طور کامل در دسترس عموم مردم قرار دارد. مکاتبات او و شبکه‌یی که وی ایجاد کرد، در نمایشگاه بزرگ «سفر به جهان عاشقانه» که در دیرگرابن برگزار می‌شود، افراد و اماکن، نقل‌قول‌ها و همه‌چیزهایی که آگوست را به این زندگی متصل می‌کرده است، در معرض دید عموم گذاشته‌ شده است.

 

ارسال نظر