ورود جنگ‌افزار به نبردهای تن ‌به ‌تن

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۴۵
ورود جنگ‌افزار به نبردهای تن ‌به ‌تن

ششم سپتامبر سال 1915 (دومین سال جنگ جهانی اول)، تانک برای نخستین‌بار آزمایش شد. این آزمایش توسط ارتش انگلستان صورت گرفت که این جنگ‌افزار تازه برای آن ساخته شده بود. این جنگ‌افزار پس از دو آزمایش دیگر روانه جبهه فرانسه شد. توپ‌های نخستین تانک‌ها در طرفین آنها نصب شده بود تا قسمت جلو تانک سنگین نباشد. قسمت جلویی تانک‌ها به‌گونه‌یی ساخته شده بود که بتواند از موانع بالا برود و از زمین ناهموار بگذرد. رویارویی با این تجهیزات پیشرفته نظامی برای سربازان آن دوران جالب بود. یک سرباز پیاده‌نظام که در تمام عمر خود تانک ندیده‌، حین رویارویی با تانک چه احساسی داشت؟

متیو بوتسون مدیرعامل بنیاد آرشیو عکس گتی که تصاویر بسیار زیادی از جنگ جهانی اول را دراختیار دارد، مدعی است احساس سربازان آن دوران حین رویارویی با تجهیزات نظامی جدید همانند مشاهده تجهیزات فضایی در فیلم جنگ ستارگان برای افرادی است که در قرن 21 زندگی می‌کنند. در جنگ جهانی اول تانک‌ها تنها یکی از چندین جنگ‌افزاری بودند که با استفاده از تکنولوژی جدید آن زمان باعث شدند تا ۱۶ میلیون انسان جان خود را از دست بدهند. در کنار تانک‌، هواپیمای جنگی، سلاح‌های شیمیایی و موشک‌های دوربرد نیز برای نخستین‌بار در این جنگ خانمان‌سوز استفاده شدند.

آخرین سال جنگ جهانی اول، نخستین نبرد تانک‌ها ثبت شد. در این نبرد 3 تانک آلمانی و 3تانک انگلیسی یکدیگر را می‌کوبیدند. شمار کل تانک‌های آلمان در زمان این نبرد، 21 دستگاه گزارش شده است. استفاده از «تانک» به‌عنوان یک جنگ‌افزار در سال 1917 فراگیر شد و قبل از آن در 6 سپتامبر 1915 ارتش انگلستان از آن در نبرد با افراد پیاده و سنگرنشین استفاده می‌کرد. مهندس جوزف ولمر طراح تانک‌های آلمان بود که از سال 1916 دست به‌کار آن شده بود. نخستین تانک‌های آلمانی 30تن وزن، اندکی بیش از 7 متر طول و 3 متر عرض داشتند، ضخامت زره آنها 5 سانتی‌متر بود، مجهز به توپ 57 میلی‌متری بودند و شبیه یک برجک پولادین به‌نظر می‌رسیدند. یک موتور دایملر این تانک‌ها را به حرکت درمی‌آورد و حداکثر سرعت آنها 15کیلومتر در ساعت بود. نخستین طراح تانک‌های انگلیسی سرگرد ویلسون بود. این تانک‌ها 28 تن وزن داشتند ولی سرعت‌شان بیش از 6 کیلومتر در ساعت نبود.

 

ارسال نظر