اجرای ارکستر به یاد مادربزرگ ادبیات کودک

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۰۳
اجرای ارکستر به یاد مادربزرگ ادبیات کودک

ارکستر بزرگ «اُرف» به رهبری و سرپرستی مسعود نظر به یاد توران میرهادی، مادربزرگ ادبیات کودک و نوجوان 19و 20شهریور ماه در تالار وحدت نواخته می‌شود.  به گزارش ایرنا، این ارکستر در 3 بخش، نمایش موزیکال گروه کودک به رهبری گلنوش موحدی، ارکستر کوچک به رهبری سمیر سبزواری و ارکستر بزرگ ارف به رهبری مسعود نظر و همراهی سیمین قدیری اجرا خواهد شد.  بزرگ‌ترین آرزوی توران میرهادی تولید فرهنگنامه‌یی کامل و جامع برای کودکان و نوجوانان بود و این فرهنگنامه در طول عمر این بانوی تاثیرگذار ادبیات کودک به پایان نرسید. از سویی انتشار سایر جلدهای فرهنگنامه نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد. در این راستا و برای تسریع در تدوین «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» این ارکستر بزرگ به اجرای قطعاتی پرداخته و همه عواید حاصل از این اجرا صرف انتشار این فرهنگنامه خواهد شد.

«فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» تنها فرهنگنامه‌یی است که با پشتوانه تاریخی و فرهنگی ایرانی به کل جهان نگریسته و از همه دستاوردهای دانش و فرهنگ و هنر جهانی با نگاهی ایرانی استفاده کرده و آن را با زبانی ساده برای استفاده دانش‌آموزان و پژوهشگران عرضه کرده است.  «فرهنگنامه کودک و نوجوان» شامل ٥‌ هزار مدخل است که در 24جلد طراحی شده و تاکنون 14جلد از آن منتشر شده ‌است. «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» نخستین کتاب مرجعی است که به زبان فارسی همراه با تصویر برای کودکان و نوجوانان تالیف شده ‌است.  سیده‌توران میرهادی(خمارلو) متولد ١٣٠٦ در شمیران‌ در ١٨ آبان ١٣٩٥ در تهران چشم از جهان فرو بست.  

او یکی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک، استاد ادبیات کودکان، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و شخصیت برجسته فرهنگی است که از ‌سال ١٣٥٨ سرپرستی تدوین و تالیف «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را نیز برعهده داشته است.  میرهادی بیش از ٦٠‌ سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشید و در این راه یکی از چهره‌های تاثیرگذار سده کنونی ایران است. او به همراه همسرش محسن خمارلو مدت 25‌سال مجتمع آموزشی- تجربی فرهاد یا «مدرسه فرهاد» را از‌ سال 1334تا 1359 اداره کرد.

به قلم این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان‌ کتاب‌های متعددی منتشر شده است. «آنکه رفت، آنکه آمد»، «جست‌وجو در راه‌ها و روش‌های ت‍رب‍ی‍ت» و «دو گ‍ف‍تار: ک‍تاب‍خ‍ان‍ه آم‍وزش‍گ‍اهی و ن‍ق‍ش آن در ایج‍اد ع‍ادت ب‍ه م‍طال‍ع‍ه» از آثار این نویسنده است. همچنین «ف‍ره‍ن‍گن‍ام‍ه ک‍ودک‍ان و ن‍وج‍وان‍ان» به سرپرستی ت‍وران‌ میره‍ادی و ایرج ج‍ه‍ان‍ش‍اهی‌ تدوین شده است.

 

ارسال نظر