آوار ویرانه‌های تگزاس بر سر امریکا

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۹۸
آوار ویرانه‌های تگزاس بر سر امریکا

گروه گوناگون  توفان هاروی در 12سال اخیر بی‌سابقه بود. بادهای شدید ناشی از این توفان فرونشست اما باران‌های سیل‌آسا، هاروی را به پرهزینه‌ترین فاجعه طبیعی امریکا تبدیل کرده است. توفان «هاروی» و سیل ویرانگر ناشی از تندبادها و بارش سنگین بسیاری از ساکنان ایالت هوستون و تگزاس را آواره و پس از رسیدن به سمت ایالت لوییزیانا، خسارت‌های بیشتری ایجاد کرد. این توفان تحولات بسیاری در زندگی مردم امریکا ایجاد کرده است. از آنجا که هنوز به‌طور کامل سیل پایان نیافته، نمی‌توان رقم دقیقی از خسارت‌ها اعلام کرد اما طبق آخرین گزارش‌های به دست آمده، گفته شده حدود 30هزار نفر ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

آخرین اخبار به دست آمده نیز حاکی از تلاش امدادگران برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان است. در همان ساعات اولیه سیلاب، در هوستون برای سیل‌های ناگهانی وضعیت اضطراری اعلام و تردد در این شهر تقریبا غیرممکن شد. طبق گزارش‌های به دست آمده، این بزرگ‌ترین توفان بزرگ دریایی بوده که در 12سال گذشته به خاک امریکا رسیده است.

در سیلاب هوستون، بسیاری از مردم برای نجات جان خود به پشت‌بام‌ها پناه برده و در انتظار نیروهای کمکی بودند. تعداد بسیاری از ماموران امدادرسانی نیز در مناطق درگیر سیل با قایق به محل زندگی شهروندان رفتند. در بعضی از مناطق هوستون هم از هلیکوپتر برای نجات افرادی که به پشت‌بام خانه‌هایشان پناه برده بودند، استفاده شده است.

با توجه به آمار اعلام شده، حدود 13هزار نفر از اهالی هوستون توسط نیروهای امدادگر نجات پیدا کردند.

برق بسیاری از مناطق قطع و خانه‌های زیادی در این منطقه ویران شده است. هر چه شدت این سیلاب افزایش می‌یافت، احتمال بالارفتن آمار قربانیان نیز بیشتر می‌شد. هوستون به عنوان چهارمین شهر بزرگ امریکا، با گذشت 2روز از توفان هاروی، همچنان زیر آب بود. همان‌طور که گفته شد، هنوز آمار دقیقی از آخرین تعداد تلفات این توفان و سیل به دست نیامده، اما آنچه تاکنون اعلام شده، از کشته شدن حدود 44 نفر در این حادثه خبر می‌دهد.

طبق گزارش‌های به دست آمده، امدادگران از اینکه نمی‌توانستند به تمام درخواست‌های کمک مردم پاسخ دهند، نگران بودند. در واقع بزرگ‌ترین شهر تگزاس در آب گل‌آلود غرق شد و عبور از خیابان‌ها فقط با قایق امکان‌پذیر بود. بالگردها و قایق‌های بادی تلاش کردند در بزرگراه‌ها به مردم کمک کنند. مردم نیز با استفاده از وسایل شنا یا تشک‌های بادی سعی کردند، خودشان را به محل‌های امن برسانند. داوطلبان نیز به گروه‌های امدادی ملحق شدند تا مردم را از روی پشت‌بام‌ها نجات دهند. طبق آمار به دست آمده، علاوه بر نیروهای امداد و داوطلبان مردمی بسیاری از نیروهای فدرال امریکا، از سراسر کشور داوطلبانه به امدادرسانی به مردم هوستون پرداختند. آمار نشان می‌دهد، ‌حدود 9هزار نفر از کارمندان فدرال امریکا در این حادثه به صورت داوطلبانه به مردم تگزاس امدادرسانی کرده‌اند.

با فرونشستن سیلاب در تگزاس، فرماندار این ایالت امریکا اعلام کرده بازسازی خرابی‌های توفان هاروی «چند سال طول می‌کشد.» دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا نیز یک بودجه اولیه 8 میلیارد دلاری برای بازسازی بعد از توفان هاروی پیشنهاد کرده اما مقام‌های ایالتی گفته‌اند دست‌کم بیش از ۱۲۵میلیارد دلار برای بازسازی لازم است.

این در حالی است که جدا از هزینه‌های مورد نیاز برای بازسازی مناطق تخریب ‌شده در تگزاس، خسارت و هزینه‌های اقتصادی ناشی از توفان هاروی و جاری شدن سیل تاکنون حدود 51 تا 75میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

 

ارسال نظر