سنندج، پایتخت جهانی دف

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۸۶
سنندج، پایتخت جهانی دف

نوای عرفانی دف دیروز با حضور دف نوازان برجسته داخلی و خارجی در هفتمین جشنواره سراسری «دف نوای رحمت» و نخستین دوره بین‌المللی این جشنواره در سنندج طنین‌انداز شد.

به گزارش ایرنا، استان کردستان قطب موسیقی عرفانی بوده و دف نوازی در میان مردم این استان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و این ساز عرفانی روح عارفانه و عاشقانه مردمان این دیار را با نام حق آشنا می‌کند.

علاقه مردم این دیار به موسیقی عرفانی دف به اندازه‌یی است که در اکثر منازل این ساز عرفانی وجود دارد و همین علاقه، سنندج را به پایتخت دف جهان تبدیل کرده است.

بر همین اساس جشنواره‌های دف نوازی و مولودی‌خوانی هر ساله به مناسبت‌های مختلف در این استان برگزار می‌شود و جشنواره «دف نوای رحمت» یکی از این جشنواره‌هاست.

این جشنواره از سال 93 و پس از وقفه‌یی 7ساله هر سال به صورت سراسری و با حضور دف نوازان برجسته کشور در سنندج برگزار شده است.

امسال نیز هفتمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی جشنواره با شعار «هنر، همگرایی و مهربانی» روز چهارشنبه با حضور دف نوازان برجسته 25 استان کشور و 2 گروه خارجی در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز شد.

فرماندار سنندج در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: دف یکی از سازهای قدیمی ایرانی است و به عنوان موسیقی معنوی در ایران به ویژه منطقه کردستان از جایگاه والایی برخوردار است.

محمدابراهیم زارعی اظهار کرد: دف بخش عمده‌یی از موسیقی عرفانی و معنوی ماست و منطقه کردستان به عنوان ذخیره‌گاه فرهنگی و آداب و رسوم ایران به خوبی از آن حفاظت می‌کند.

وی با بیان اینکه هنر دف 3هزار و 300سال است که نگهداری شده و این فرهنگ را مردم کردستان حفظ کرده‌اند، افزود: این ساز و نوای عرفانی به عنوان میراث معنوی در سازمان میراث فرهنگی ثبت خواهد شد. در این آیین همچنین از کتاب 2 جلدی آموزش جامع دف نوازی تالیف فرزاد عندلیبی و تولید حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان رونمایی شد.

 

ارسال نظر