بندبازی طلا در بازار

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۵۳
بندبازی طلا در بازار

گروه گوناگون|

 بررسی قیمت دلار، سکه و طلا در 4سال اخیر، حاکی از رشد قابل‌توجهی در بازار طلا و ارز در ایران است.

در سال 92، بازار طلا، سکه و ارز با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. این بازار در دوره‌های زمانی مختلف، تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و همچنین مناسبت‌های درونی بازار، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بود. هرچند که به گفته بسیاری از کارشناسان سال 92 در مقایسه با سال‌های قبل، بازار طلا و ارز از ثباتی نسبی برخوردار بود اما در برخی مقاطع زمانی، با کاهش‌های بسیاری مواجه شد. طبق آمار به دست آمده در آذر و دی این سال، شاخص رشد قیمت سکه‌، طلا و دلار امریکا برپایه سال 1393، به پایین‌ترین میزان خود در 4سال اخیر رسید. در این دو ماه، شاخص قیمت طلا و سکه 90 واحد بود و شاخص قیمت دلار امریکا، 95 واحد اعلام شد. در بسیاری از تحلیل‌ها گفته شده که بحران و رکود اقتصاد جهانی در این سال، بر بازار طلا نیز تاثیرگذار بوده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان و مشکلات مالی کشورهای توسعه‌یافته نیز روند رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌نیافته و بازارهای نوظهور را نیز تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر بحران بدهی در اروپا و یونان نیز باعث افزایش فشار بر بازار طلا بود. شاخص قیمت طلا در پایان سال 92 با جهشی 10 واحدی در سال 1393 به 100 رسید و برخلاف ماه‌های گذشته، کمی از قیمت دلار، پیشی گرفت.

روند حرکتی قیمت طلا در بازارهای جهانی، در سال 93 نیز با توجه به کاهش قیمت طلا در سال 2013 و افزایش قیمت در سال 2014، همچنین بحران اوکراین، با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بود. از فروردین تا آبان سال 93، شاخص قیمت طلا و دلار امریکا، با کاهش قایل‌توجهی مواجه شد. تنها در اردیبهشت 93، شاخص قیمت طلا با جهش کوچکی به 105 واحد رسید. قیمت دلار نیز، در این ماه، با افزایشی نسبی روبه‌رو بود. پس از آن، تا اواسط پاییز 93، شاخص قیمت طلا با 10 واحد کاهش، به 95 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت دلار که در آغاز سال 93، بیش از 105 واحد اعلام شد، در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر با کاهش مواجه شد اما از مرداد این سال، با شیب ملایم، روند صعودی را پیش گرفت و در دی 93 نزدیک به 115 واحد اعلام شد. این در حالی بود که شاخص قیمت طلا، از اواسط پاییز رشد خود را آغاز کرد و در بهمن 93، به 105 واحد رسید.

از آخرین ماه سال 93، شاخص رشد قیمت طلا و ارز روندی نزولی در پیش گرفت. این کاهش تقریبا تا اواسط سال 94 ادامه پیدا کرد. شاخص قیمت طلا در مرداد 95 در مقایسه با بهمن سال 94 با حدود 15 واحد کاهش نزدیک به 90 واحد رسید. قیمت دلار نیز در این بازه زمانی، کاهشی 10 واحدی را تجربه کرد. می‌توان گفت در 4سال گذشته، مرداد 95، آخرین ماه برای کاهش قیمت طلا به‌شمار می‌رود. از آن ماه تاکنون، شاخص قیمت طلا جز در مواردی کاهش مختصر، با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. طبق آمار

به‌دست آمده، در 4ماهه نخست سال 96، شاخص قیمت طلا در بازار، مرز 120 واحد را رد کرده و تا حدود 125 واحد افزایش پیش رفته است. در این بازه زمانی، بازار دلار به نظر نوسان‌های بیشتری را تجربه کرده است. در ماه‌های پایانی سال 94 و 95 قیمت دلار کاهشی بیش از 5 واحد را تجربه کرد. به گفته کارشناسان، کاهش قابل‌توجه قیمت دلار در ماه‌های پایانی برای سومین سال پی‌در‌پی، در حالی بود که مطابق روال سال‌های قبل، انتظار می‌رفت با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید دلار، قیمت دلار افزایش پیدا کند. هرچند ارزان شدن دلار در ظاهر پدیده مطلوبی برای اقتصاد کشور به شمار می‌آید و در صورت تداوم طولانی‌مدت سبب ارزان شدن کالاهای وارداتی می‌شود، اما آنچه از نوسانات اخیر بازار ارز موجب نگرانی شده، ضربه‌یی است که نبود ثبات در بازار ارز بر کسب‌وکار در کشور وارد می‌کند.

طبق گفته کارشناسان، تورم، پرونده هسته‌یی ایران، شرایط چین، عدم تمایل بانک‌های مرکزی برای هزینه‌ کردن ذخایر طلای خود از عمده‌ترین عوامل افزایش نرخ طلا در بازار جهانی است.

طبق تازه‌ترین گزارش رسانه‌های اقتصادی جهان قیمت جهانی طلا به بالاترین حد خود در 9 ماهه گذشته رسیده و خطر تورم بالا رفته است. خبر مهم این روزها این است که قیمت طلا در بازار توکیو به بالاترین حد در ۲۱ سال گذشته رسیده است.

 

ارسال نظر