بازگشت امریکایی‌ها به افغانستان

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۳۰
بازگشت امریکایی‌ها به افغانستان

گروه گوناگون   درگیری نظامی امریکا در افغانستان، به عنوان طولانی‌ترین جنگ امریکا شناخته می‌شود. پس از نبردهای سنگینی که در سال‌های گذشته در افغانستان صورت گرفت، تصمیم گرفته شد که نیروها و قطعات نظامی امریکا از این کشور خارج شوند. این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده، واشنگتن، بار دیگر از افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان صحبت کرده است.

آنطور که اخبار نشان می‌دهد، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا فرمان اعزام 4هزار نیروی دیگر را به افغانستان صادر کرده است. همچنین گفته شده که مقام‌های امنیت ملی امریکا، از افزایش نیرو برای شرکت در جنگ با شورشیان در کنار نیروهای دولتی افغان حمایت کرده‌اند. ریاست‌جمهوری افغانستان نیز از تصمیم دولت جدید امریکا برای افزایش اختیارات پنتاگون و اعزام نیروهای بیشتر به این کشور استقبال کرده است.

طبق آخرین آمار به دست آمده، در سپتامبر 2011، در مجموع بیش از 102هزار نیروی امریکایی در افغانستان حضور داشتند. درصد بالایی از این نیروهای امریکایی را نظامیانی تشکیل می‌دادند که برای سقوط طالبان و پایگاه‌های القاعده در این کشور حضور پیدا کردند. آنطور که آمار نشان می‌دهد، بیش از 80 هزار نفر نیروی نظامی امریکایی در سال 2011 در این کشور در عملیات‌ گسترده نظامی علیه شورشیان افغان حضور داشتند. در این سال تعداد نیروهای گارد ملی امریکا که به عنوان پشتیبان در این درگیری‌ها حضور داشتند به 20هزار نفر می‌رسید و شمار غیرنظامیان امریکایی نیز حدود 2هزار نفر اعلام شده بود. در این سال، امریکا با اعلام سیاست‌های جدید خود، از احتمال خروج نیروهای این کشور از افغانستان خبر داد. این در حالی بود که مقامات ارشد امریکایی، تاکید کرده بودند که حضور نظامیان این کشور در افغانستان، تا چند سال ادامه خواهد داشت. باراک اوباما نیز وعده داده بود که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، از جولای 2011 آغاز خواهد شد. در نهایت این تصمیمات منجر به کاهش نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان شد. طبق گزارش‌های به دست آمده در سال 2012، نزدیک به 20هزار نیروی امریکایی از خاک افغانستان خارج شدند. در این سال، علاوه بر خروج تعداد بسیاری از نظامیان امریکایی، شمار نیروهای گارد ملی نیز کاهش پیدا کرد. طبق آمار به دست آمده، در سال 2012 تعداد نیروهای نظامی حدود 60هزار نفر، نیروهای پشتیبانی گارد ملی امریکا، نزدیک به 20هزار نفر و حدود یک‌هزار نفر نیروی غیرنظامی امریکایی در افغانستان حضور داشتند.

در سال 2013، توافقی میان حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان با باراک اوباما صورت گرفت که واگذاری عملیات نظامی به نیروهای افغان سرعت یابد. این توافق، سرعت خروج نیروهای خارجی از این کشور را افزایش داد. در این سال، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا 50 هزار نفر کاهش یافت. طبق آمار به دست آمده، تعداد نیروهای نظامی امریکایی در این کشور به کمتر از 40 هزار نفر رسید و شمار نیروهای پشتیبانی گارد ملی حدود 10هزار نفر و نیروهای غیرنظامی کمتر از یک‌هزار نفر گزارش شد.

طبق بسیاری از گزارش‌های به دست آمده، باراک اوباما اعلام کرده بود که نیروهای امریکایی تا پایان سال 2016، به‌طور کامل افغانستان را ترک خواهند کرد. هر چند که بسیاری از کارشناسان و مقامات امنیت ملی اعلام کرده بودند که خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان در این سال امکان‌پذیر نیست اما آمار نشان می‌دهد که شمار نیروهای این کشور از سال 2014 به بعد در افغانستان کاهش قابل‌توجهی داشت. در این سال، مجموع نیروهای امریکایی که در افغانستان حضور داشتند 15هزار نفر اعلام شد که همچنان بخش عمده آنان را نیروهای نظامی تشکیل می‌دادند. در سال‌های 2015 و 2016 نیز، شمار نیروهای امریکایی که برای کمک به افغان‌ها در عملیات نظامی علیه شورشیان حضور داشتند به 13هزار نفر کاهش یافت.

پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، استراتژی این کشور برای حضور نیروهای امریکایی در افغانستان تغییر کرد. طبق گزارش‌های به دست آمده، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا اعلام کرد که برای در هم شکستن بن‌بست جنگ جاری در افغانستان، لازم است نیروهای امریکایی بیشتری به این کشور اعزام شوند. او حضور نیروهای امریکایی را برای آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرد. آنطور که آمار نشان می‌دهد، در ژوئن 2017، تعداد نیروهای امریکایی در خاک افغانستان، بیش از 13هزار نفر اعلام شده است. ترامپ حضور امریکا را بهترین و موثرترین راهکار برای پایان دادن به این درگیری می‌داند؛ جنگی که تاکنون 16 سال به طول انجامیده است.

 

ارسال نظر