پوتین قابل ‌اعتمادتر از ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۳۰
پوتین قابل ‌اعتمادتر از ترامپ

گروه گوناگون|

طبق گزارش‌های مرکز تحقیقات پیو، مردم در سراسر جهان به‌طور کلی نسبت به روسیه و رییس‌جمهوری آن، بی‌اعتماد هستند. طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، تعداد کمی از مردم جهان باور دارند که پوتین در امور بین‌الملل درست رفتار می‌کند. تقریبا به‌طور کلی 26‌درصد از ساکنان کشورهای مورد بررسی، به ولادیمیر پوتین اعتماد دارند. 31‌درصد از این شهروندان، قدرت و نفوذ روسیه را برای کشورشان یک تهدید بزرگ می‌دانند.

طبق گزارش‌هایی که این مرکز تحقیقات امریکا منتشر کرده، اعتماد جهانی نسبت به پوتین و ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا بررسی شده است. باتوجه به اینکه مردم جهان به‌طور کلی به روسیه بی‌اعتماد هستند اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوی روسیه در مقایسه با دونالد ترامپ قابل‌اعتمادتر معرفی شده است. تنها در چند کشور است که مردم باور دارند که ترامپ در عرصه بین‌المللی درست عمل کرده است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد در آفریقای‌جنوبی حدود 39‌درصد از مردم، اطمینان دارند که ترامپ‌ در عرصه بین‌المللی اقدامات درستی انجام داده است. همچنین، 33‌درصد از ساکنان آفریقای‌جنوبی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند به پوتین اعتماد دارند. با وجود اینکه ترامپ، چه در کارزار انتخاباتی و چه بعد از روی کار آمدن، علاقه‌یی به قاره آفریقا و مسائل آن نشان نداد باز هم مردم آفریقای‌جنوبی، به دونالد ترامپ بیشتر از پوتین اعتماد دارند. هر چند که به‌طور کلی اعتماد به هر دو رییس‌جمهوری در این کشور، بسیار کم است.

هندوستان در دوران جنگ سرد یکی از متحدان اصلی شوروی سابق بود، اما بعد از جنگ سرد، به‌تدریج رهبران هند به این نتیجه رسیدند که باید یک نوع توازنی را در مناسبات خود با قدرت‌های خارجی داشته باشند. آن‌طور که در این گزارش آمده، مردم هند بیشترین اعتماد را به ترامپ دارند. به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های ترامپ در مقابل پاکستان و افغانستان، توانسته اطمینان هندی‌ها را به رییس‌جمهوری امریکا جلب کند. در این کشور حدود 40‌درصد از مردم به سیاست‌های خارجی ترامپ اعتماد دارند. همچنین در سند جدید تدبیر سیاست‌ خارجی روسیه که در سال 2016 به تصویب پوتین رسید، به‌طور مشخص بر تقویت روابط راهبری هند و روسیه تاکید شده است. با این ‌حال تنها 29‌درصد از مردم هند، به سیاست‌های پوتین اعتماد دارند. طبق آمار به دست آمده، حدود 24‌درصد از ژاپنی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند به ترامپ اعتماد دارند و 28درصد، سیاست‌های پوتین را در عرصه جهانی قبول دارند. هر چند که به‌طور کلی میزان اعتماد به هر دو رییس‌جمهوری در میان ژاپنی‌ها پایین است. در استرالیا نیز حدود 29‌درصد از شهروندان ترامپ را تایید می‌کنند و 27‌درصد نیز به عملکرد پوتین اعتماد دارند. این اعتماد در کره‌جنوبی نسبت به ترامپ 17‌درصد و در مورد عملکرد پوتین، به 27‌درصد می‌رسد. مردم آلمان، ترکیه و برزیل نیز اطمینان چندانی به روسای‌جمهوری امریکا و روسیه ندارند.‌ درصد بسیاری از آنها، پوتین و ترامپ را تهدید مهمی برای جهان معرفی می‌کنند. به‌خصوص آنکه ولادیمیر پوتین در انتخابات امریکا، از ریاست‌جمهوری ترامپ حمایت کرده بود. با این حال در این کشورها نیز، پوتین از اعتماد بیشتری در میان مردم برخوردار است. آن‌طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، در کانادا حدود 22‌درصد از مردم سیاست‌های خارجی ترامپ را تایید می‌کنند و تنها 19‌درصد از آنها، عملکرد پوتین را در سطح بین‌الملل قبول دارند.

آن‌طور که در ادامه این گزارش آمده، اعتماد مکزیکی‌ها به ترامپ، در پایین‌ترین سطح قرار دارد. در این کشور تنها 5‌درصد از مردم به رییس‌جمهوری امریکا و سیاست‌ها او اعتماد دارند. به نظر می‌رسد بدبینی به ترامپ پس از تصمیم او درمورد ساخت دیوار در مکزیک، به‌شدت افزایش یافته است. با توجه به نتایج نظرسنجی صورت گرفته، اعتماد به ترامپ در بریتانیا 22‌درصد اعلام شده که این میزان اطمینان در مورد پوتین 19‌درصد اعلام شده است. همچنین طبق گزارش‌ها، تنها 14‌درصد از فرانسوی‌ها سیاست‌های خارجی ترامپ را قبول دارند.

ترامپ در ماه ژانویه 2016 به قدرت رسید و قول داد امریکا را بار دیگر به قدرت برتر و بزرگ جهان تبدیل کند. از آن زمان تاکنون وی برنامه‌ها و طرح‌های جنجالی زیادی را مطرح و اجرا کرده است؛ برنامه‌هایی مانند ساخت دیوار در مرز مکزیک، لغو توافقنامه مربوط به تغییرات آب و هوایی موسوم به توافق پاریس و متهم کردن کشورهایی مثل آلمان، کانادا و چین به اتخاذ سیاست‌های تجاری ناعادلانه. این برنامه‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که میزان محبوبیت او را در سطح جهان کاهش داده‌اند.

 

ارسال نظر