زادروز خالق لبخند ماندگار

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۳۵
زادروز خالق لبخند ماندگار

لئوناردو داوینچی هنرمند شهیر ایتالیایى در 14 آگوست 1452میلادی در روستای وینچی در نزدیک شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او از آغاز جوانی به مطالعه در طبیعت علاقه داشت و پس از چندی به فراگیری هنر نقاشی و مجسمه‏‎سازی پرداخت. داوینچی سپس راهی میلان شد و به خلق آثار هنری و ساختن و اختراع وسایل مکانیکی مشغول شد. او چند سالی نیز در فرانسه زندگی کرد و کارهای هنری و علمی خود را ادامه داد. داوینچی علاوه بر نقاشی و مجسمه‏‎سازی در رشته‏‎های ریاضی، مهندسی راه و ساختمان، ستاره‎‏شناسی، زمین‏‎شناسی، کالبدشناسی و هواشناسی استاد بود و اختراعات متعددی در هر زمینه انجام داد. او در یادداشت‏‎های روزانه خود طرح‏‎های جالبی از زیردریایى، تانک جنگی، لباس غواصی، چتر نجات، رطوبت‏‌سنج، بالگرد و کیلومترشمار و... کشید که بسیاری از آنها، راهنمایى برای ساخت این وسایل در سال‏‎ها و قرن‏‎های بعدی شد. با اینکه داوینچی در قرون وسطی زندگی می‏‎کرد، اما اختراعات، اکتشافات و نوآوری‏‎هایش او را در زمره پیشگامان رنسانس قرار داده است.

داوینچی در علم و هنر از هم‌عصران خود، ده‎‏ها و گاهی صدها سال پیش افتاده بود و به جایى رسید که با مردم قرن بیستم فاصله چندانی نداشت. لئوناردو یک نقاش پرکار نبود، در حقیقت او پرکارترین نقشه‌کش و طراح بود. او مقاله‌های زیادی در مورد کوچک‌ترین مسائل و طرح‌هایی با کوچک‌ترین جزئیات را در مورد مسائلی که توجهش را جلب می‌کرد، نگهداری می‌‌کرد. علاوه بر این مقالات و طرح‌ها، مطالعات زیادی پیرامون نقاشی انجام داده‌است که از آنان برای کشیدن برخی از تابلوهای معروف خود همچون بانوی صخره‌ها و «شام آخر» استفاده کرده ‌است. داوینچی هنرمند بزرگی بود که آثارش را با نبوغ و آینده‏نگری ژرفی به وجود می‏آورد.

داوینچی برای کشیدن تابلوی مونالیزا از سال ۱۵۰۳ آغاز به کار کرد و اتمام آن تا ۱۵۰۷ به طول انجامید.

تابلوی مونالیزا احتمالاً پر آوازه‌ترین شبیه‌سازی از چهره فردی در جهان است. از سده نوزدهم یا حتی پیش از آن به بعد، این چهره رمز آمیز، بخشی از فرهنگ عامه غربی شده است. شهرت دا وینچی به خاطر اثر ماندگار وی در تاریخ، مونالیزا، بوده‌است. همچنین ساختمان کلیسای جامع میلان از آثار برجسته معماری اوست. لئوناردو داوینچی سرانجام در دوم ماه مه 1519میلادی در 67سالگی درگذشت.

 

 

ارسال نظر