افتتاح خانه‌ای برای‌ شاهکارهای هنری جهان

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۲۰
افتتاح خانه‌ای برای‌ شاهکارهای هنری جهان

ساختمان تاریخی لوور ابتدا در سال 1204 میلادی ساخته شد در حالی که از سبک یونانی الهام گرفته و در میان آثار معماری کم نظیر بود. این قصر باشکوه زمانی مقر پادشاهی شاهان فرانسه بوده تا اینکه پس از انقلاب کبیر فرانسه، کمیته‌یی جهت ایجاد یک موزه در این ساختمان تشکیل شد.

در نهایت در دهم آگوست 1793 موزه بزرگ لوور در این محل افتتاح شد و در هشتم نوامبر همان سال، به موجب قانون ملی شدن مجموعه‌های هنری سلطنتی، این موزه به صورت ملی درآمد. از آن پس شاهکارهای فراوانی از سراسر اروپا و جهان در آن جمع‌آوری شد به‌طوری که تعداد این آثار در موزه، بالغ بر 280هزار قطعه تخمین زده شده است که از این تعداد، 5600 اثر را نقاشی و شاهکارهای هنرمندان معروف جهان تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است بسیاری از این اشیا به ویژه آثار عتیقه و باستانی موجود در موزه لوور، توسط مستشرقان اروپایى و استعمارگران فرانسوی از نقاط مختلف جهان از جمله ایران به یغما رفته‏‌اند یا از دلالان آثار باستانی خریداری شده‌‏اند. اهمیت موزه لوور تنها به دلیل وسعت و تعداد آثار نگهداری شده در آن نیست بلکه کیفیت آثار هنری موجود در موزه، وسعت تالارها و ارزش مجموعه‌های موجود در آن، این بنا را به پراهمیت‏‌ترین مرکز نگهداری آثار هنری جهان تبدیل کرده است. در حال حاضر، سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان، برای بازید از این موزه، راهی فرانسه و شهر پاریس می‌شوند و درآمد هنگفتی را نصیب آن می‌سازند. موزه لوور با بیش از ۹٫۵میلیون بازدیدکننده در سال پربازدیدترین موزه جهان است.

این موزه در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌ و بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر