عکاسی به مثابه تاریخ‌نگاری

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۷۳
عکاسی به مثابه تاریخ‌نگاری

 چهارمین«جشنواره عکس نورنگار» با محوریت معماری باستانی و تاریخی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، نشست خبری«چهارمین جشنواره عکس نورنگار» با حضور اساتید عکاسی و داوران جشنواره برگزار شد.

در این نشست مسعود افشانی، دبیر جشنواره عکس نورنگار گفت: مجموعه نورنگار از بدو تاسیس در سال 81 تاکنون علاوه بر فعالیت تجاری در زمینه‌های فرهنگی عکاسی نیز فعال بوده و بیش از 400نمایشگاه عمومی و انفرادی را برگزار کرده است. او افزود: در سال 92 طی نشستی که با اساتید و عکاسان حرفه‌یی کشور برگزار کردیم؛ جهت ایجاد تمرکز در فعالیت‌های فرهنگی و اشاعه هنر عکاسی، تصمیم به برگزاری جشنواره عکس نورنگار به طور سالانه گرفته شد. البته اغلب جشنواره‌های عکاسی به دلیل عدم حمایت دولتی پس از چند سال منحل می‌شوند اما ویژگی جشنواره نورنگار استقلال مالی است. همچنین دریافت بیش از 26هزار عکس، جشنواره ما را به یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های عکس کشور تبدیل کرده است؛ چنانکه اکنون برگزاری جشنواره ما نقطه عطفی در عکاسی کشور شده است.

افشانی ادامه داد: امسال چهارمین جشنواره عکس نورنگار را در دو بخش «ایران من» و «بناهای باستانی و تاریخی ایران» برگزار می‌کنیم. داوران این جشنواره اساتیدی همچون اسماعیل عباسی، ابراهیم حقیقی و محمد ستاری هستند. او تاکید کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌کنندگان به قوانین و مقررات جشنواره پایبند نیستند. به عنوان مثال عکس‌های ارسالی نباید دستکاری شده باشند اما ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ بلامانع است. در ادامه داریوش محمدخانی، مدرس عکاسی گفت: در 3جشنواره گذشته کمبودهایی نظیر فقدان نشست خبری داشتیم که خوشبختانه در این دوره رفع شده است. همچنین در این دوره به غیر از کتاب جشنواره، مقالات تخصصی پیرامون موضوع جشنواره در قالب یک مجلد چاپ خواهد شد. این جشنواره اهدافی همچون بالا بردن سطح فرهنگ تصویری کشور، کشف استعدادهای جوان، معرفی جاذبه‌های ایران، معرفی دیدگاه‌های جدید عکاسی شرقی، ایجاد فرصت برای عکاسانی که توان برپایی جشنواره انفرادی را ندارند و ایجاد همدلی و یکرنگی بین عکاسان را در برنامه خود دارد.

محمدخانی بیان کرد: در هر ثانیه 22میلیون عکس در صفحات مجازی در جهان بارگذاری می‌شود و سالانه 378جشنواره عکاسی در جهان برگزار می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه هنر عکاسی در جهان است. در این نشست ابراهیم حقیقی نیز گفت: در جشنواره‌های عکاسی زمانی که عکس‌ها روی دیوار می‌رود کار تمام می‌شود؛ یعنی صرفا جشنواره هستند؛ اما ما سعی کرده‌ایم که جشنواره نورنگار فقط یک جشنواره نباشد البته اکنون جشنواره نورنگار درحال رشد است و نیاز به مراقبت فراوان دارد.

او افزود: چاپ مقالات تخصصی توسط جشنواره نورنگار حرکت بسیار شایسته‌یی است؛ چون کتاب‌هایی که مفاهیم عکاسی را عنوان می‌کنند بسیار کم‌ است و کتاب‌های عکاسی صرفا به مساله آموزش می‌پردازند. امسال می‌خواهیم در این مقالات راجع به ماهیت عکاسی معماری و نظرات مطرح‌ شده در این زمینه بپردازیم. عکاسی معماری یکی از سخت‌ترین انواع عکاسی در جهان است و متخصصان بسیار کمی در این زمینه وجود دارند.

 

ارسال نظر