منابع زمین ساکنان را سیر نمی‌کند

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۲۴
منابع زمین ساکنان را سیر نمی‌کند

گروه گوناگون|

در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی کمیته ویژه محیط‌زیست سازمان ملل، هشدارهایی درخصوص کاهش استفاده از منابع طبیعی ارائه شده است. در این گزارش تاکید شده که اگر کشورهای مختلف جهان به‌‌دنبال یافتن راهکارهایی برای کاهش استفاده از منابع طبیعی نباشند، میزان مصرف این منابع، مانند سوخت‌های فسیلی و درختان جنگلی در سال‌های آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت. براساس گزارش‌های به دست آمده، این افزایش مصرف به‌دلیل رشد جمعیت و افزایش چشمگیر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور اعلام شده است.

در حال حاضر نیز، میزان رشد مصرف منابع طبیعی در جهان به مرز انفجار رسیده است. طبق آمار

به دست آمده، میزان مصرف جهانی منابع طبیعی از 6میلیارد تن در سال 1900 به بیش از 49میلیارد تن در سال 2000 رسیده و با ادامه روند موجود میزان مصرف جهانی منابع طبیعی تا سال 2050 به بیش از 140میلیارد تن خواهد رسید. اگر میزان مصرف افراد در سطح جهان، به همین ترتیب پیش برود، در کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند، چندبرابر میزان کنونی به منابع طبیعی برای تامین نیاز آنها، احتیاج است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، در کشوری مانند استرالیا، باتوجه به نوع مصرف منابع، به 5.2درصد بیشتر به منابعی نیاز دارند که طبیعت می‌تواند فراهم کند. در سال‌های گذشته استرالیا با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و گستردگی منابع گازی دوردست در این قاره، برنامه‌هایی برای تولید سوخت از بستر زغال‌سنگ را ارائه کرده است. این میزان نیاز به منابع طبیعی در امریکا، 5 برابر بیشتر از منابعی است که به‌طور طبیعی زمین برای ساکنان خود فراهم می‌کند. امریکا، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان، به‌شمار می‌رود. در ارتباط با انرژی‌های فسیلی نیز، این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و واردکننده نفت در جهان است. این امر نگرانی‌های بسیاری را برای مسوولان محیط‌زیست ایجاد و آنها را وادار کرده تصمیم‌هایی برای کنترل مصرف منابع طبیعی در این کشور اتخاذ کنند. در کره‌جنوبی و روسیه نیز، اگر میزان مصرف منابع طبیعی با همین شرایط کنونی پیش‌ برود، زمین باید حدود 3.2 برابر بیشتر منابع طبیعی برای ساکنان این کشورها تولید کند؛ امری که شدنی نیست. آلمان، سوییس، فرانسه و بریتانیا نیز به‌طور متوسط برای ادامه زندگی با شرایطی که در حال حاضر دارند، به حدود سه برابر بیشتر از میزان کنونی منابع طبیعی نیاز دارند.

مصرف منابع طبیعی در کشورهایی مانند ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، چین و برزیل نیز بسیار بیشتر از میزانی است که زمین می‌تواند دراختیار ساکنان خود قرار دهد. به‌طور میانگین، ساکنان جهان، با روند کنونی که در مصرف منابع در پیش گرفته‌اند، حدودا به 1.7 برابر بیشتر از منابع طبیعی فعلی نیاز دارند. هرچند در بسیاری از کشورها، تلاش‌هایی برای تغییر فرهنگ مصرف شهروندان صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها برای تغییر الگوی مصرف مردم، به‌خصوص ساکنان کشورهای صنعتی و ثروتمند کافی نبوده است. در این میان، تنها ساکنان هند، مصرفی کمتر از میانگین جهانی برای خود ثبت کرده‌اند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، این کشور برای ادامه زندگی با شرایط فعلی، تنها به 0.6برابر منابع طبیعی بیشتر از میزان کنونی احتیاج دارند. هرچند نمی‌توان این موضوع را دلیلی بر ارائه راهکارهای مناسب حفظ منابع طبیعی یا ارتقای آگاهی شهروندان دانست. آن‌طور که بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد، در این کشور، سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های انرژی بسیار اندک است.

در سال‌های اخیر، دولت‌ها تلاش قابل‌توجهی برای حفظ محیط‌زیست داشته‌اند، اما حتی امضای توافقنامه پاریس نیز، نمی‌تواند عامل بازدارنده‌یی برای کاهش مصرف منابع‌طبیعی به‌شمار آید؛ چراکه تا تنها زمانی که ساکنان زمین بتوانند الگو و عادت‌های مصرف خود را تغییر دهند، می‌توان به بهبود استفاده از منابع طبیعی امیدوار بود.

 

ارسال نظر