اکنون خطری به‌نام کره شمالی

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۲۰
اکنون خطری به‌نام کره شمالی

گروه گوناگون   کره شمالی پس از جنگ و آتش‌بس میان 2 کره در انزوای سیاسی قرار گرفت. پس از جنگ کره که در سال‌های 1950تا 1953 به وقوع پیوست، کره شمالی به طور مداوم ژاپن، کره‌جنوبی و امریکا را تهدید به نابودی کرده است. کره شمالی آزمایش موشک بالستیک خود را برای نخستین بار در سال 1984 آغاز کرد. در این آزمایش‌ موشک‌هایی با برد 300کیلومتر پرتاب شد. طبق آمار به دست آمده، در این سال کره شمالی 6 آزمایش موشکی انجام داد که در این میان 3 آزمایش با موفقیت به پایان رسید.

نخستین آزمایش موشک میان‌برد نودونگ نیز در این کشور در سال 1990 با هزار و 300کیلومتر برد آزمایش شد. در این سال کره‌شمالی 2 موشک آزمایش کرد که تنها یکی از این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بود. سال 1991 نیز این کشور تنها یک آزمایش موشکی داشت که با موفقیت پرتاب شد. در سال 1993 نیز 3 موشک در کره شمالی آزمایش شد که هر 3 این آزمایش‌ها با موفقیت به پایان رسیدند.

با وجود تلاش‌های جهانی برای متوقف کردن برنامه اتمی کره شمالی، این کشور در سال 2006 اقدام به آزمایش 13موشک کرد. در طول این آزمایش‌ها،  7 موشک با موفقیت پرتاب شد و نتیجه آزمایش 6 موشک دیگر ناموفق بود. این در حالی بود که امریکا به‌شدت از توانایی‌های موشکی کره شمالی ابراز نگرانی کرد و تلاش کره‌ شمالی برای ‌انجام این ‌آزمایش موشکی را اقدامی تحریک‌کننده و خطرناک توصیف کرد. همچنین به کره شمالی هشدار داده بود که اگر این آزمایش‌ها را انجام دهد مشمول تحریم‌های سخت‌تری خواهد شد. دولت ژاپن نیز، انجام این آزمایش‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانست.

در سال 2009 نیز کره شمالی 15 آزمایش موشکی انجام داد که از مجموع این آزمایش‌ها حدود 7 موشک با موفقیت پرتاب شد.

در فوریه 2012 کره‌شمالی با تعهد قانونی متوقف کردن انجام آزمایش‌های موشکی دوربرد در مقابل کمک غذایی از امریکا، موافقت کرد. با وجود این تعهد، کره‌شمالی در سال 2012 حدود 2 موشک آزمایش کرد که یکی از آنها با موفقیت پرتاب شد. بعد از این مقامات امریکا به دلیل تلاش برای پرتاب فضایی از کمک غذایی به کره شمالی صرف‌نظر کردند. پس از آن در سال 2013 کره شمالی 6 موشک دوربرد را با موفقیت آزمایش کرد.

تعداد شکست شلیک‌های موشکی کره شمالی در سال‌های پس از 2014 به میزان قابل توجهی افزایش یافت و در پی این افزایش باراک اوباما، دستور تشدید تلاش‌ها را برای مقابله با توانایی‌های موشکی کره شمالی از طریق حملات سایبری و جنگ الکترونیک صادر کرد. در این سال کره شمالی حدود 19موشک دوربرد را با موفقیت پرتاب کرد. این آزمایش‌های موشکی در سال 2015 به 15مورد کاهش یافت که از این تعداد حدود 13مورد با موفقیت روبرو شد. در سال 2016 نیز کره‌شمالی 24مورد آزمایش موشکی داشته که حدود 14مورد آن با موفقیت بوده است. کره‌شمالی در توجیه اقدام خود اعلام کرد که این آزمایش‌ها بخشی از عملیات شبیه‌سازی برای حملات پیشگیرانه هسته‌یی علیه بنادر و پایگاه‌های هوایی کره‌جنوبی است که ارتش امریکا از آن استفاده می‌کند.

طبق گزارش‌های به دست آمده از آغاز سال 2017 تاکنون، کره‌شمالی 12مورد آزمایش موشکی داشته که برخی از آنان از دقت بسیار بالایی برخوردار بودند. طبق آمار از این 12مورد آزمایش 8 مورد موفق بوده 4مورد با شکست مواجه شده است. آخرین تست موشکی این کشور، در چند روز گذشته بوده که به گفته وزارت دفاع امریکا یک موشک میان‌‌قاره‌یی جدید آزمایش شده است. بنا بر داده‌های وزارت دفاع امریکا موشک پرتاب شده 3هزار کیلومتر بالا رفته و پس از طی هزار کیلومتر در دریا سقوط کرده است، به عبارتی این آزمایش شکست خورده است. کره‌شمالی حدود یک ماه پیش نیز یک موشک میان قاره‌یی آزمایش کرد. آن موشک نیز در آب‌های نزدیک ژاپن فرود آمد.

با دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی و آزمایش‌های متعدد هسته‌ای، نگرانی‌ها نسبت به تهدیدات کره‌شمالی افزایش یافته است. بر این اساس، شورای امنیت سازمان ملل نیز با تحریم‌های متعدد خود سعی دارد تا حلقه‌های ارتباطی کره شمالی با خارج از خود را قطع کند. اگرچه روز به روز این حلقه تنگ‌تر می‌شود اما کره شمالی کماکان درحال افزایش فعالیت‌های موشکی و هسته‌یی خود در شبه ‌جزیره است.

 

ارسال نظر