سازه معماری ایرانی، صدرنشین مسابقات بین‌المللی

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۴۷
سازه معماری ایرانی، صدرنشین مسابقات بین‌المللی

در سومین سال متوالی در یک نظرسنجی از کاربرهای اینترنتی درباره انتخاب بهترین آثار معماری ساخته شده توسط دانشجویان سراسر دانشگاه‌های جهان در‌‌ همان ابتدا نام و عکس چند اثر معماری از ایران مطرح شد. از نظر کاربر‌های این سایت، اثری ایرانی با نام «سازه تعاملی شهری» که توسط دانشجویان ایرانی ساخته و در پارک ملت نصب شده کار بسیار ارزشمندی است و در ‌نهایت این اثر که استاد راهنمای ساخت آن مهدی کامبوزیاست در صدر ۳۲ اثر برگزیده سال گذشته میلادی از منظر کاربر‌ها قرار گرفت.

مهدی کامبوزیا (استاد راهنمای این پروژه) در گفت‌وگو با ایلنا گفت: در سال 1395 سازمان زیباسازی شهر تهران از ما خواست که یک مبلمان شهری طراحی کنیم. لوکیشنی که برای این کار انتخاب شده بود در جایی قرار داشت که یک طرف سینما ملت بود و طرف دیگر هم پارک ملت. در نتیجه ما باید المانی را کار می‌کردیم که امتیاز دید هیچ کدام از طرفین را از بین نمی‌برد. در واقع شفاف بودن خود پروژه خیلی برای ما اهمیت داشت؛ از این نظر که باید با عنصری کار می‌کردیم که در راستای خواسته ما قرار می‌گرفت. همزمان با این پروژه در موسسه‌یی کلاس درس داشتم. در این کلاس با بچه‌ها روی کابل کار می‌کردیم؛ یعنی روی خاصیت کششی کابل، کنترل کردن کابل و نیروهایی که می‌توان با کابل‌ ایجاد کرد. در کل روی موضوع معماری با عناصر کابلی کار می‌کردیم.

او ادامه داد: حسن تصادف این دو اتفاق باعث شد که برای این پروژه، نزدیک‌ترین عنصر به ایده‌مان را انتخاب کنیم: یعنی کابل. این پروژه‌ را به همین ترتیب جلو بردیم و با یک‌سری مقاطع یکسان و یک شکل در جهت‌های مختلفی در فضا قرار دادیم و در موقعیت‌های متفاوت فضاسازی کردیم و در نهایت چیزی شد که هم مبلمان شهری است و هم یک المان و اثری هنری. در یک پروسه 6، 7ماهه مشغول کار کردن روی این پروژه بودیم و در اوایل اردیبهشت ‌ماه 1396 کار را به پایان بردیم.

کامبوزیا در پاسخ به این سوال که این رویداد‌ها چه ثمراتی می‌تواند برای معماری ایران در سطح بین‌المللی داشته باشد، گفت: همین‌ها باعث جابه‌جایی رتبه‌بندی ایران در سطح بین‌المللی می‌شود. اگر در سال 2002 رتبه ایران در زمینه معماری 101 بود، سال 2017رتبه ایران به 7 رسیده است و این‌ باعث خوشحالی است.

 

ارسال نظر