حیات دوباره ببرهای وحشی

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۷۴
حیات دوباره ببرهای وحشی

گروه گوناگون|

 بیست‌و نهم جولای، به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده که این روز علاوه بر آنکه یک جشن جهانی شناخته می‌شود، برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه‌سان‌ها نیز تعیین شده است.

این حیوان نیاز به زیستگاه‌های وسیع و پیوسته دارد و در زیستگاه‌های جزیره‌یی و کوچک به سختی می‌تواند دوام بیاورد؛ چرا که زیستگاه‌های کوچک خطر تقابل با انسان و شکار غیرقانونی ببرها را افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر، خبرهای بسیاری در مورد انقراض این پستاندار شنیده شده که فعالان محیط زیست را نگران کرده است. در بیش از یک قرن گذشته، تعداد ببرهای جهان، بیش از صدهزار قلاده بود. طبق آخرین آمارهای اعلام شده در سال 2012، جمعیت ببرها به 3هزار و 200 قلاده کاهش یافت. در حال حاضر نیز بیش از 90درصد از ببرهای جهان منقرض شده و تنها حدود 3هزار و 900قلاده از این‌گونه باقی مانده است. از سال 1913 تاکنون، جمعیت ببرها در جهان به‌طور مداوم با کاهش روبه‌رو بوده است. انقراض نگران‌کننده این‌گونه از پستانداران منجر شد تا صندوق جهانی حیات وحش با کمک کشورهایی که هنوز ردپای ببر در بستر آنها وجود دارد، تلاش کنند که جمعیت این گربه‌سان را تا سال 2022 به دوبرابر افزایش دهند. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد تلاش سازمان‌های حمایت از حیات وحش موثر واقع شده است. در سال 2010 برای نخستین بار در صد سال گذشته، جمعیت این‌گونه در حل انقراض، بیش از یک‌پنجم افزایش یافت. هرچند که این افزایش رقم قابل‌توجهی نبود و تنها 700 قلاده به ببرهای جهان افزوده شد اما خبر امیدوارکننده‌یی به‌شمار می‌رفت. در همین سال، 13کشور که هنوز اقامتگاه ببرهای وحشی شناخته می‌شوند، توافق کردند تا سال 2022، جمعیت ببرهای جهان را به دوبرابر برسانند.

سال‌هاست که انسان و ببر در رقابت تنگاتنگی برای فضای زندگی هستند؛ این درگیری منجر به کوچک‌شدن زیستگاه‌ ببرها شده، همچنین افزایش شکار غیرقانونی این گربه‌سانان، نسل باقیمانده آنها را به خطر انداخته است. از طرفی با کوچک ‌شدن جنگل‌ها، طعمه ببرها نیز کمیاب می‌شود و آنها ناچار به شکار دام‌های محلی می‌شوند. این موضوع نیز باعث می‌شود که انسان‌ها برای حفط معاش ببرها را شکار کنند.

علاوه بر این، وابستگی جوامع محلی به جنگل برای تامین سوخت، غذا و چوب، خطر حملات ببر و کشته شدن آنها را افزایش می‌دهد. با توجه به گسترش شهرها و جوامع انسانی، در حال حاضر 93درصد از زیستگاه‌های طبیعی ببرها از بین رفته است. از آنجایی که ببر نیاز به زیستگاه‌های وسیع دارد، این موضوع نیز عامل دیگری برای به‌خطر افتادن حیات آنها شده است. در این میان بازار سیاه‌پوست، از دیگر عوامل کشتار ببرها توسط انسان‌ها به شمار می‌رود.

در حال حاضر، جنگل‌هایی در ساحل شمالی اقیانوس هند به نام ساندرابانز، بزرگ‌ترین زیستگاه ببر در جهان معرفی شده است. افزایش سطح آب دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدی برای از بین بردن این جنگل‌ها و نابودی زیستگاه آخرین باقیمانده از این جمعیت پویای ببر به شمار می‌رود. مطالعات نشان می‌دهد اگر تلاشی برای کاهش سطح آب دریا صورت نگیرد، افزایش آب در سال ۲۰۷۰ به حدود یک‌پا می‌تواند تقریبا تمام زیستگاه ببر در این منطقه را از بین ببرد.

 

ارسال نظر