معادن افغانستان ترامپ را وسوسه می‌کند

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۰۴
معادن افغانستان ترامپ را وسوسه می‌کند

 نیویورک تایمز:

معدن‌های افغانستان توجه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا را به خود جلب کرده است. به گزارش نیویورک ‌تایمز، این موضوع یکی از دلایل نگهداری سربازان امریکایی در افغانستان است. افغانستان از معدود کشورهایی است که منابع کم‌یاب طبیعی را در خود جا داده و همواره به عنوان فرصت یا تهدید برای افغانستان تعریف شده است. این موضوع باعث شده که مشاوران ترامپ، افغانستان را به عنوان گزینه‌یی مهم برای سرمایه‌گذاری به او پیشنهاد دهند. یک مقام کاخ سفید ارزش منابع معدنی در افغانستان را یک ‌تریلیون دلار تخمین زده و دستیابی به آن را پیروزی مهمی برای امریکا می‌داند. گفته شده ترامپ تمایل چندانی به اعزام نیرو به افغانستان ندارد اما وجود ذخایر غنی معدنی در این کشور می‌تواند توجیه قانع‌کننده‌یی برای ادامه حضور امریکا در افغانستان باشد.

 لوموند:

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه از تصمیم دولت این کشور مبنی بر ملی کردن مجتمع کشتی‌سازی «اس تی ایکس» در سن نزر واقع در غرب فرانسه خبر داد. به گزارش لوموند، این اقدام به دنبال شکست مذاکرات با گروه ایتالیایی«فینکانتییری» و برای «دفاع از منافع راهبردی فرانسه» انجام گرفته است. او تاکید کرد که مالکیت دولت بر این صنایع موقت خواهد بود و اجازه خواهد داد که مسوولان بتوانند یک طرح جامع و پایدار برای اداره این صنایع تدوین کنند. لومر به مقامات ایتالیایی نیز هشدار داده که در صورت نپذیرفتن پیشنهاد فرانسه مبنی بر «کنترل مشترک» میان گروه صنعتی ایتالیا و سهامداران فرانسوی، دولت فرانسه از حق تقدم خرید خود استفاده خواهد کرد. برونو لومِر با اعلام تصمیم دولت فرانسه تاکید کرد که پیشنهاد او به قوت خود باقی است و سه‌شنبه آینده برای گفت‌وگو در این زمینه به رُم خواهد رفت.

 اکونومیست:

شماره آخر این هفته‌نامه با چاپ عکسی از ناآرامی‌های ونزوئلا منتشر شده است.

این نشریه در این شماره نگاهی داشته به درگیری‌های اخیر در این کشور و آنچه دنیا باید در مقابل این هرج‌ومرج انجام دهد. در بحبوحه بحران اقتصادی بی‌سابقه در این کشور نفت‌خیز از آغاز ماه آوریل تقریبا هر روز تظاهرات خشونت‌آمیز در ونزوئلا برگزار می‌شود. جناح مخالف دولت که از انتخابات دسامبر 2015 اکثریت پارلمان را در دست دارد، رییس‌جمهور ونزوئلا را متهم می‌کند که کشور را به هرج و مرج اقتصادی کشانده است. تظاهرکنندگان خواستار برکناری مادورو و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام هستند. امریکا از ونزوئلا درخواست کرده است این رای‌گیری را برگزار نکند. واشنگتن تهدید کرده در صورت برگزاری این رای‌گیری، ونزوئلا را تحریم خواهد کرد. در این میان سازمان آلبا نیز از سکوت برخی کشورها در برابر تهدیدهای امریکا انتقاد کرده است.

 

ارسال نظر